ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Impozit micro: Noul plafon se aplică oficial începând cu veniturile din 2023. Iar firmele de consultanță fiscală pot rămâne la regimul micro
Noul plafon în funcție de care firmele se încadrează la regimul de impozitare micro sau la regimul de impozitare pe profit se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023, nu începând cu veniturile aferente anului 2022. Măsura este prinsă într-o lege apărută marți în Monitorul Oficial, iar documentul mai conține și o excepție ce permite firmelor de consultanță fiscală să rămână, dacă vor, la regimul micro.
Articolul continuă mai jos
Cele două modificări majore ce țin de impozitul micro sunt prevăzute în
Legea 370/2022, prin care se aprobă OG 16/2022. La fel ca orice ordonanță a Guvernului, aceasta trebuia aprobată prin lege pentru a continua să producă efecte, iar parlamentarii au ales să facă unele ajustări importante în cazul de față, care intră în vigoare pe 23 decembrie 2022.
În primul rând, s-a modificat o regulă pe care parlamentarii au considerat-o nedreaptă. Conform OG 16/2022, plafonul în funcție de care o firmă poate aplica regimul micro se reduce de la un milion la 500.000 de euro, însă se prevedea că noul plafon se aplică începând cu veniturile din anul 2022. Regula a fost schimbată în așa fel încât
noul plafon de la regimul micro să se aplice începând cu veniturile aferente anului 2023 (punctul
19 de la articolul
I din lege).
„Având în vedere că OG 16/2022 a fost publicată în Monitorul Oficial în luna iulie 2022, [apreciem că este incorect ca veniturile luate drept referință pentru încadrarea în noul plafon anual maxim] să fie cele ale anului 2022, așa cum se înțelege din actualele dispoziții tranzitorii, întrucât determină un tratament inechitabil și discriminatoriu în rândul contribuabililor în cauză”, scriau deputații în
raportul prin care au introdus acest amendament.
Mai precis, aceștia detaliau că, pe de o parte, firmele care la apariția ordonanței deja depășiseră plafonul de 500.000 de euro s-au văzut puse în situația inevitabilă de a deveni plătitoare de impozit pe profit de la 1 ianuarie 2023. Pe de altă parte, cei care nu atinseseră încă plafonul au avut la dispoziție tot felul de variante pentru a evita trecerea la impozit pe profit în 2023.
„Astfel, cei care la data publicării OG 16/2022 au atins deja noul plafon de 500.000 euro au fost puși direct în situația de a fi plătitori de impozit pe profit începând cu 1 ianuarie 2023, pe când cei care la aceeași dată nu au atins încă acest plafon au avut și au încă posibilități multiple de a evita trecerea la noul sistem de impunere, prin diverse metode, cum ar fi divizări, crearea de noi societăți și transferul controlat al activității și veniturilor spre acestea etc. Astfel încât, prin ajustări sau optimizări fiscale, mai pot beneficia pentru toate societățile deținute sau controlate, direct sau indirect, de regimul fiscal al microîntreprinderilor pentru încă cel puțin un an.În aceste condiții, este evident că actuala prevedere din OG 16/2022 încalcă principiul egalității în fața legii fiscale, prevăzut atât în dreptul UE, cât și în articolul 16 din Constituția României. În aceeași măsură, considerăm că prevederea aduce atingere și principiului securității juridice, respectiv componentelor acestui principiu referitoare la neretroactivitatea legii și la dreptul contribuabililor la aplicarea unitară a legii”, motivau deputații.
În al doilea rând, companiile de consultanță fiscală au fost scutite de noua restricție a regimului micro ce permite obținerea de venituri din consultanță numai în proporție de maximum 20% din veniturile totale.
Firmele de consultanță fiscală pot rămâne la regimul micro indiferent cât câștigă din consultanță fiscală (activitatea corespunzătoare codului CAEN 6920, mai precis), prin raportare la veniturile totale (punctele
2 și
4 ale articolului
I din lege).
„Dacă ne raportăm la profesiile liberale reglementate în România prin lege proprie de organizare și funcționare, constatăm că dintre acestea, în mod inexplicabil, doar activitatea de consultanță fiscală este, cel puțin aparent, vizată de textul de lege aprobat de Guvern, lucru care vine în contradicție chiar cu nota de fundamentare a ordonanței, în care, într-o manieră extrem de lapidară, se face doar o motivare generală referitoare la nivelul ridicat de rentabilitate al activităților exceptate.Este pentru toată lumea evident faptul că toate profesiile liberale reglementate, care își pot organiza activitatea și ca societăți persoane juridice, înregistrează rate de rentabilitate similare sau foarte apropiate. Astfel că această «extragere» a consultanței fiscale din multitudinea profesiilor liberale reglementate și exceptarea ei de la regimul fiscal al microîntreprinderilor este total nefundamentată și profund discriminatorie”, explicau deputații.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.