Companiile din HoReCa ce desfășoară și activități din afara acestui domeniu se pot găsi, din 2023, în situația de a datora la stat atât impozit micro, cât și impozit pe profit (concomitent), reiese dintr-o lege nouă. Practic, în contextul eliminării impozitului specific, parlamentarii au luat măsuri pentru a perpetua așa-zisul impozit mixt.
Legea 370/2022 este cea care conține prevederile (punctele
3 și
15 de la articolul
I) ce permit
păstrarea impozitului mixt pentru anumite firme din HoReCa. Măsura produce efecte de la
1 ianuarie 2023, adică odată cu
eliminarea impozitului specific (dată la care ar fi dispărut și impozitul mixt).
Până acum, impozitul mixt s-a aplicat plătitorilor de impozit specific ce desfășoară și alte activități decât cele specifice domeniului HoReCa, acesta fiind compus din impozit specific și impozit pe profit. Din prevederile noii legi reiese că se păstrează impozitul mixt, dar într-o formă modificată.
Concret, firmele din HoReCa plătitoare de impozit micro (cotă: 1%) vor datora, în paralel, începând din 2023, și impozit pe profit (cotă: 16%),
dacă desfășoară și activități din afara domeniului HoReCa, însă numai dacă sunt îndeplinite anumite condiții.„În situația în care persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 - «Hoteluri și alte facilități de cazare similare», 5520 - «Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată», 5530 - «Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere», 5590 - «Alte servicii de cazare», 5610 - «Restaurante», 5621 - «Activități de alimentație (catering) pentru evenimente», 5629 - «Alte servicii de alimentație n.c.a.», 5630 - «Baruri și alte activități de servire a băuturilor» obțin în cursul anului venituri și din alte activități în afara celor corespunzătoare acestor coduri CAEN, pentru veniturile din alte activități aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit prevăzut de titlul II «Impozitul pe profit», dacă îndeplinesc oricare dintre următoarele condiții:
a) realizează venituri din consultanță și/sau management în proporție de peste 20% inclusiv din veniturile totale;
b) desfășoară activitățile de la art. 47 alin. (3) lit. f)-i) (activități în domeniul bancar; activități în domeniile asigurărilor și reasigurărilor, al pieței de capital, inclusiv dacă desfășoară activități de intermediere în aceste domenii; activități în domeniul jocurilor de noroc; activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale - n. red.);
c) veniturile din alte activități au depășit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar precedent celui în care s-au înregistrat veniturile. Acestea datorează impozit pe profit pentru veniturile din alte activități începând cu trimestrul în care s-a îndeplinit oricare dintre aceste condiții, pentru întreaga perioadă în care există contribuabilul”, scrie în Legea 370/2022, prevederile fiind introduse la regulile regimului micro.
Limitele fiscale privind veniturile din consultanță și/sau management și veniturile din alte activități (de peste 500.000 de euro) se
verifică în baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal. Calculul şi plata impozitului pe profit de către firmele vizate de impozitul mixt se efectuează luând în considerare veniturile şi cheltuielile realizate
începând cu trimestrul în care s-a îndeplinit oricare dintre condițiile din citatul de mai sus.
În contextul eliminării impozitului specific de la 1 ianuarie 2023, regulile în vigoare acum prevăd că firmele încadrate la acest regim trebuie
să treacă fie la impozit micro, fie la impozit pe profit. Astfel, din 2023 putem avea în continuare plătitori de impozit mixt, doar că acesta înseamnă impozit micro plus impozit pe profit.
Înainte de modificările operate de parlamentari,
era neclar ce se va întâmpla în cazul firmelor din HoReCa ce desfășoară și alte activități în afara acestui domeniu. Specialiștii aveau păreri împărțite, bazându-se pe forma nemodificată a OG 16/2022.
Lucian Barbu, Partener Taxe la NNDKP Consultanță fiscală, a opinat, la solicitarea redacției noastre, că cei care au un regim de impozitare mixt nu pot face altceva decât să aleagă fie impozit pe profit, fie impozit micro:
„În conformitate cu art. VI din OG 16/2022, începând cu 1 ianuarie 2023, aceștia pot opta pentru plata impozitului micro sau pentru plata impozitului pe profit (nu ambele în același timp). Ulterior, începând cu 1 ianuarie 2024, vor intra sub incidența regulilor generale, deci vor putea aplica prin opțiune impozit micro dacă îndeplinesc acele criterii pentru încadrarea ca microîntreprindere, altfel vor trece la impozit pe profit. Nu va fi posibilă varianta impozit micro plus impozit pe profit. Cei care acum plătesc impozit specific vor opta pentru una dintre variante.”Camelia Malahov, Director impozitare directă la Deloitte România, a nuanțat lucrurile puțin, explicându-ne că ar fi, totuși, loc pentru păstrarea unui regim mixt:
„Contribuabilii care desfășoară activități HoReCa pot opta pentru impozitul pe venit pentru întreaga activitate doar dacă respectă condițiile prevăzute de lege pentru regimul de impozitare micro (de exemplu, cifra de afaceri). În cazul în care nu respectă aceste condiții, pot opta pentru regimul micro doar pentru activitatea HoReCa.”
În final, chestiunea a fost rezolvată de parlament pe ultima sută de metri înainte de trecerea în 2023.