Potrivit Codului rutier (OUG nr. 195/2002), punctul-amendă e cel care stă la baza calculului amenzilor rutiere și reprezintă „10% din salariul minim brut”. Ultima oară când a reflectat exact această valoare a fost în 2017. Începând din 2018, an de an, inclusiv anul acesta, punctul-amendă a fost plafonat de Guvern prin ordonanțe succesive la valoarea din 2017, adică de 145 de lei.
În funcție de clasele de sancțiuni prevăzute în Codul rutier, șoferii plătesc pentru contravențiile rutiere amenzi situate la următoarele valori:
- clasa I: două sau trei puncte-amendă (290 sau 435 de lei);
- clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă (580 sau 725 de lei);
- clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă (de la 870 la 1.160 de lei);
- clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.305 la 2.900 de lei);
- clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 3.045 la 14.500 de lei).
Persoanele fizice pot primi doar amenzile din clasele I-IV. Clasa a V-a de sancţiuni este valabilă doar pentru persoanele juridice.
Ca urmare a plafonărilor succesive, amenzile rutiere nu au mai ținut pasul cu salariile minime în ultimii patru ani. Doar că, odată cu majorarea salariului minim anunțată pentru 2023, în care vom avea salarii minime de 3.000 de lei și de 4.000 de lei (cel diferențiat), ajungem deja la peste dublul valorii de referință pentru punctul-amendă în prezent - salariul minim se dublează, comparativ cu 2017, anul viitor.
Dacă punctul-amendă ar ține pasul cu aceste creșteri, de la anul, toate amenzile listate mai sus s-ar dubla. Punctul-amendă ar fi 300 de lei, nu 145.
Măsura plafonării, dacă Executivul va continua cu această tradiție, va trebui operată printr-o ordonanță, ca în fiecare an, iar la momentul acesta nu avem niciun semnal că amenzile vor rămâne sau nu la nivelul actual din 2023.
Comentarii articol (0)