Într-un material recent, arătam care sunt obligațiile companiilor private, ONG-urilor și entităților publice în privința atunci când vine vorba de a pune în funcțiune canale interne de raportare și de a avea proceduri în acest sens; și subliniam că departajarea, în mediul privat, se face după numărul de angajați, conform Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public.
Am concluzionat, deci, că nu au obligația de a avea un atare canal intern de raportare companiile private cu mai puțin de 50 de angajați.
Ce fac însă angajații din aceste mici companii? Nu beneficiază de protecția legii avertizorilor? Nu au unde să facă raportări? Ba da. Conform legii, în lipsa canalelor interne de raportare în cazul celor cu mai puțin de 50 de lucrători, avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii utilizează canalul extern. Adică se duc să facă raportările la autoritățile publice (în funcție de domeniul de competență sau la ANI). Sau, în ultimă instanță, angajații pot face dezvăluiri publice.
Chiar dacă nu trebuie să îndeplinească formalitățile sau să aibă procedura de raportare internă pentru că sunt companii mici sau relativ mici, Legea 361 vizează pe toată lumea în alte privințe. Cel mai important aspect pentru companiile de mici dimensiuni o reprezintă interdicția represaliilor. Dacă un angajat - avertizor a făcut o raportare și cineva din companie află de asta, sunt interzise orice forme de represalii, în special cele ce privesc:
a) orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu;
b) concedierea sau eliberarea din funcţia publică;
c) modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;
d) reducerea salariului şi schimbarea programului de lucru;
e) retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcţia publică şi a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanţei profesionale individuale, inclusiv a funcţionarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfăşurată;
f) aplicarea oricărei alte sancţiuni disciplinare;
g) constrângerea, intimidarea, hărţuirea;
h) discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil;
i) refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut aşteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent;
j) refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;
k) cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputaţiei persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităţilor de afaceri şi a pierderii de venituri;
l) includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu îşi va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie;
m) rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condiţiile în acest sens;
n) anularea unei licenţe sau a unui permis;
o) solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.
Consecințele represaliilor
Dacă avertizorul contestă vreuna dintre măsurile dispuse, din lista de mai sus, contra sa, e bine de știut că sarcina de a dovedi că măsura contestată este justificată de alte motive decât cele care au legătură cu raportarea sau divulgarea publică revine angajatorului. De fapt, vorbim de aceeași regulă ca în litigiile de muncă - sarcina probei revine angajatorului.
Notă: Nu intrăm foarte mult în detalii, dar e bine de știut că avertizorul poate fi și altcineva decât un angajat, poate fi inclusiv un candidat în procesul de recrutare sau un colaborator al angajatorului, precum și un terț. Prin urmare, chiar dacă nu are calitatea de angajator, are calitatea de „entitate cu privire la care se face contestarea privind represaliile”, represalii ce pot viza chiar o rudă a celui care are calitatea de avertizor.
Măsurile pot fi suspendate de judecător pe calea ordonanței președințiale, deci, chiar dacă nu se intră pe discuțiile asupra fondului cauzei.
Comentarii articol (0)