În sectorul construcțiilor am avut și avem în continuare cel mai mare salariu minim în vigoare: de la 1 ianuarie la 31 octombrie 2023, 4.000 de lei, cu o treime mai mare decât cel stabilit și acordat în ultimii doi ani. Practic, începând cu veniturile lunii ianuarie, salariul minim în sectorul construcțiilor, adică în cazul companiilor care au angajați care lucrează în cadrul vreuneia dintre activitățile enumerate prin codurile CAEN din art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, este de 4.000 de lei, iar asta indiferent dacă veniturile firmei din aceste activități nu sunt foarte mari sau sunt zero în unele luni și indiferent dacă sunt sau nu eligibili angajatorii pentru aplicarea facilităților fiscale.
De la 1 noiembrie însă, acest salariu minim a crescut la 4.582 de lei.
Acum, în ceea ce privește facilitățile fiscale, trebuie, de asemenea, să segmentăm anul 2023:
Perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2023
Facilitățile aplicabile în primele 10 luni ale anului constau în scutirea de impozit, de contribuția la sănătate și în aplicarea unei cote reduse a contribuției la pensii - 21,25%.
Referitor la aceste facilități fiscale, care sunt legate de acordarea salariului minim special (dar nu și invers), în sensul că o condiție de acordare a facilității e acordarea minimului special pentru fiecare angajat eligibil, anul 2023 a venit cu regula conform căreia sfera de aplicare a facilităților fiscale să se rezume doar la contractele de muncă, iar nu și la alte raporturi similare, precum e cazul contractelor de mandat, cazul zilierilor, ucenicilor ș.a.m.d., dar și la activitatea prestată în România doar. Iată, mai jos, o comparație a textului de lege în vigoare până la 31 decembrie cu textul în vigoare din ianuarie 2023:
„persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) - (3), în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii” |
„persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), pentru activitatea desfăşurată în România, în baza contractului individual de muncă, până la 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii”
|
Atenție! OUG 168/2022 prevede chiar în mod expres că neacordarea minimului de 4.000 de lei se sancționează, conform Codului muncii, cu amendă de la 300 de lei la 2.000 de lei. Totodată, pentru diferenţele de obligaţii fiscale rezultate ca urmare a recalculării contribuţiilor sociale şi impozitului pe venit se percep dobânzi şi penalităţi de întârziere.
Cele trei condiții pentru aplicarea facilităților fiscale în domeniul construcțiilor:
|
Aplicarea facilităților fiscale din construcții nu se face raportat la toate veniturile din contractele de muncă încheiate de salariat, astfel că dacă obține venituri din salarii sub 10.000 de lei la fiecare angajator, iar toate celelalte condiții sunt bifate de acesta din urmă, atunci facilitățile fiscale se vor aplica la fiecare angajator (pragul de 30.000 de lei a fost micșorat de trei ori prin OG 16). Totodată, facilitățile se pot aplica și contractelor part-time.
De la 1 noiembrie 2023
Situația facilităților fiscale s-a schimbat puțin începând cu veniturile acestei luni. În primul rând, scutirea de impozit se aplică la un singur angajator/plătitor, în același plafon maxim de 10.000 de lei (tot ce trece nu beneficiază de facilități fiscale). Scutirea de impozit se acordă acum pe un singur contract de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parțial, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere depusă la angajator/plătitor.
De acum se datorează și CASS de 10%, iar cota de contribuție la CAS este de 21,25%, procentul de 3,75% nemaimergând la Pilonul II (desigur, cine dorește poate opta pentru plata integrală, adică poate opta pentru a contribui în continuare la acest pilon). Aceste cote reduse și scutiri vizează doar partea din salariu ce nu depășește 10.000 de lei - în cazul celor ce câștigă mai mult de atât, pentru diferență vor datora taxele salariale integral, ca orice salariat din altă industrie care nu e vizat de nicio scutire sau de niciun beneficiu fiscal salarial.