Cea mai mica amenda aplicata pentru o singura infractiune este de 66 de lei, iar cea mai mare, de 660 de lei. Atentie, o singura greseala poate aduce mai multe sanctiuni!
Peste numai cateva saptamani, mai exact pe 20 septembrie, agentii de la Politia Rutiera vor incepe sa aplice noul Cod Rutier.
Acest document reinstituie termenul de puncte-amenda, valoarea contraventiilor fiind stabilita in functie de numarul acestora. Conform noului Cod publicat in Monitorul Oficial pe 3 august, in functie de gravitatea faptelor se stabilesc cinci clase de sanctiuni carora le corespunde un numar de puncte-amenda.
Este demn de retinut faptul ca maximul de puncte cu care poate fi penalizata o persoana fizica este de 20, in timp ce persoanele juridice pot ajunge si la 100 de puncte. Fiecare astfel de punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie stabilit prin hotarare a Guvernului. Daca acum cea mai mica penalitate poate fi de doua puncte, adica de 66 de lei, in viitor, de cate ori va fi decisa o majorare a salariului minim, se va majora si valoarea amenzilor. Valoarea celei mai mari amenzi aplicate unei persoane fizice in conditiile salariului minim brut actual de 330 de lei poate fi de 660 de lei, corespunzator a 20 de puncte, pentru firme penalitatea maxima putand ajunge la 3.300 de lei. "Multi se plang de nivelul amenzilor, dar uita ca acestea sunt mari si se aplica numai daca sunt incalcate regulile. Cei care circula corect nu au motive de spaima", spune Virgil Mihailovici, redactorul-sef al publicatiei Siguranta Auto.
Cazier rutier
In afara amenzilor pe care agentii rutieri le vor imparti cu darnicie incepand cu 21 septembrie, contravenientii recidivisti vor avea surprize dintre cele mai neplacute. La cumularea a 15 puncte-amenda soferii vor ramane automat fara permis pentru o perioada de 30 de zile. Practic, de fiecare data cand vor amenda pe un participant la trafic, politistii vor inregistra in baza de date numarul de puncte acordat. La atingerea celor 15 puncte, va fi emisa automat o instiintare conform careia contravenientul este invitat sa isi predea permisul. Daca nu va face acest lucru, perioada de suspendare se va prelungi cu inca 30 de zile. Baza de date a Politiei Rutiere va functiona asemanator unui cazier. Acesta va fi modificat la fiecare noua abatere. Daca timp de sase luni de la data ultimei contraventii, soferul respectiv nu mai cumuleaza alte penalitati, punctele de penalizare existente in "cazier" se vor anula. De altfel, acest lucru se intampla de fiecare data cand se ajunge la suspendarea permisului.
Platesc si pietonii
In regulamentele anterioare, pietonii erau absolviti in mare masura de vina de a fi traversat neregulamentar, soferul fiind de fiecare data principalul vizat de "represaliile" politistilor. Ei bine, de aceasta data, si pietonii pot fi trasi la raspundere. Conform noului Cod, cei "surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise sau la culoarea rosie a semaforului (...) poarta intreaga raspundere".
De fapt, politistii impusca doi iepuri dintr-o data. Pe de o parte, ii responsabilizeaza pe pietoni si ii pot amenda pe cei neatenti, iar pe de alta parte mentin si incriminarea soferului in cazul in care acesta nu a respectat intocmai "prevederile legale privind circulatia prin acel sector". Singura penalitate care poate fi aplicata pietonilor face parte din clasa I de sanctiuni, adica doua sau trei puncte-amenda (66 lei-99 lei).
Suspendarea atrage si retestarea
De fiecare data cand vi se va suspenda permisul de conducere pentru cel putin 30 de zile, politistii va vor cere sa va reinscrieti la examenul pentru verificarea cunostintelor de legislatie rutiera.
Daca picati acest test, suspendarea permisului se prelungeste pana in momentul promovarii examenului. Este demn de retinut si faptul ca participarea la acest examen se face in conditiile achitarii unei taxe.
Plata la politist
Un paragraf destul de controversat inclus in actul normativ, care intra in vigoare pe 21 septembrie, se refera la plata amenzilor.
Astfel, la articolul 109 se mentioneaza ca, "pentru amenzile contraventionale in cuantum de pana la 20 de puncte-amenda, contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumatate din minimul amenzii".
In opinia unora, acest fapt va da din nou politistilor posibilitatea de a primi neaosa spaga pentru a incadra altfel contraventia. Altii se declara multumiti de aceasta prevedere, considerand ca astfel se elimina o mare parte din birocratia existenta in acest moment, cand plata trebuie facuta la trezorerie.
Liber la detectoare
Conform articolului 44 din Codul Rutier "conducatorii auto pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de masurare a vitezei".
Mai pe intelesul tuturor, detectoarele radar nu mai sunt interzise, existenta acestora la bord fiind tolerata de agenti.
Nu acelasi lucru se intampla cu sistemele "antiradar", cele care "perturba buna functionare a dispozitivelor de supraveghere a traficului". Gasirea unor astfel de aprate in masina poate atrage amendarea, dar si confiscarea obiectului cu pricina.
Lucruri bune, dar si greseli
"Noul Cod Rutier aduce multe lucruri bune, unul dintre acestea fiind obligativitatea folosirii luminii de intalnire in afara localitatilor, dar pastreaza si cateva greseli din vechile acte normative.
Un exemplu ar fi exceptarea de la obligativitatea utilizarii centurii de siguranta a politistilor, instructorilor auto, taximetristilor si femeilor gravide. Conform studiilor facute la nivel european, utilizarea centurii ar putea salva anual 10.000 de vieti. O problema care ramane de urmarit este aplicarea de catre politisti a acestui Cod. Daca si de aceasta data vor fi trecute cu vederea anumite contraventii considerate minore, gen parcare neregulamentara, lipsa triunghiului reflectorizant, a extinctorului si a trusei medicale, se va cadea in derizoriu." - Virgil Mihailovici, redactor-sef "Siguranta Rutiera".
Comentarii articol (0)