Așa cum arătam în această comparație, o privire fugară asupra vechii și noii legi a dialogului social, care se aplică din 25 decembrie, ne permite să observăm că nici măcar noțiunea de conflict individual de muncă nu mai are o reglementare, însă cea mai mare problemă ar fi dispariția referirilor la competența în primă instanță a tribunalelor în cazul conflictelor individuale de muncă.
Practic, așa cum au subliniat deja numeroși avocați și nu numai, competența revine acum, după regulile din Codul de procedură civilă, judecătoriilor - în cazul cererilor patrimoniale în valoare de până la 200.000 lei inclusiv. Situația e problematică din cauza lipsei secțiilor specializate și a faptului că nu se mai poate asigura soluționarea extrem de rapidă a acestor dosare.
Cum spuneam, noua lege a dialogului social - Legea nr. 367/2022 - se aplică deja din 25 decembrie anul trecut. Așteptarea ca o eventuală completare a Codului muncii în acest sens, reclamată oricum de modificările aduse de Legea 367 și în alte privințe, printr-un proiect de ordonanță, pare însă destul de lungă deja. Chiar dacă am admite că lipsa referirilor din noua lege a dialogului a fost intenționată, iar nu o gravă scăpare, completarea Codului muncii ar fi trebuit să fi avut loc deja.
La momentul redactării acestui articol, singura propunere de acoperire a scăpării din Legea 367 privind competența tribunalelor vine de la câțiva parlamentari neafiliați, care au înregistrat de curând în Parlament un proiect de lege care să completeze noua lege a dialogului social.
Plecând de la aceleași considerente, parlamentarii cer introducerea în Legea 367 a unui titlu nou, care să reglementeze conflictele de muncă și care să prevadă aceleași aspecte conținute de vechea lege a dialogului social. Proiectul nu are nici măcar opțiunea de procedură de urgență, ceea ce înseamnă că parcursul său nu va fi suficient de rapid în Parlament cât să asigure soluționarea rapidă a problemei actuale.
Atenție! Proiectul de lege se află abia la începutul parcursului legislativ, iar pentru a putea produce efecte trebuie adoptat în Parlament și promulgat prin decret de președintele statului.