Pentru a-si pastra angajatii, in care au investit timp si bani, marile companii sunt dispuse sa vina cu idei din ce in ce mai deosebite, care se ridica la mii de euro, pentru fiecare angajat. Daca in urma cu cativa ani angajatii privilegiati primeau cadou de la firma bonusuri la salariu, bonuri de masa, telefon mobil si masina de la firma, in ultimii ani valoarea beneficiilor, pe langa salariu, a crescut la cateva mii de euro, in marile companii. Asta odata cu patrunderea si pe piata romaneasca a multinationalelor, care au adus cu ele un sistem al compensatiilor si beneficiilor foarte bine pus la punct, direct proportional cu concurenta de pe piata internationala a fortei de munca.
Cele mai frecvente bonificatii acordate angajatilor sunt primele in bani, cadouri (masini de marca, ceasuri de firma, tablouri si icoane), asigurari medicale. Tot in categoria beneficiilor intra si trainingurile si MBA-urile platite de companie, in tara sau in strainatate, care pot ajunge la 20-30% din salariul anual al unui angajat.
"Din punctul meu de vedere, nici un beneficiu nu este ciudat atata timp cat aduce valoare angajatului si companiei care il ofera. Beneficii mai rare ca practica, insa, ar fi angajarea unor companii care ofera servicii de baby-sitting pentru copiii angajatilor sau construirea de kids corner in cadrul companiilor", a spus Iuliana Badea, manager de recrutare la Lugera and Makler.
Si daca niciun beneficiu nu este ciudat, atunci companiile merg mult mai departe, facand cadouri tot mai extravagante angatilor lor. Cei mai norocosi pot sa fie trimisi la teambuildinguri in locatii deosebite, cum ar fi Polul Nord sau Patagonia, incluzand sporturi extreme, zboruri cu balonul sau cu parapanta. Multinationalele se preocupa si de viata familiala a angajatilor oferindu-le plata educatiei copiilor, de la gradinita pana la liceu, acordarea de terenuri pentru construit case, pentru tot managementul firmei, intr-o singura locatie sau permisiunea de a veni vinerea la serviciu in imbracaminte sport.
Angajatii s-au obisnuit deja cu aceste facilitati si incep sa isi aleaga locul de munca in functie de bonusurile pe care le primesc. Cand isi negociaza salariul, candidatii cer, de cele mai multe ori, cel putin pachetul de beneficii de care dispun la actualul loc de munca. "Un beneficiu, odata intrat in viata normala a unui angajat, devine aproape indispensabil pentru el si va tine la pastrarea lui si in cadrul locurilor de munca ulterioare", a spus Madalina Motora, coordonator de comunicare la Manpower.
Angajatii isi doresc cel mai mult masina, asigurari medicale private si timp de lucru flexibil, este de parere Iuliana Badea, de la Lugera and Makler. "Fiecare negociaza in functie de experienta pe care o are si de multe ori incearca sa obtina anumite beneficii pe care stiu ei ca le au angajatii respectivei companii sau si-ar dori sa le aiba", a spus Iuliana Badea.
Reprezentantii firmelor de resurse umane sunt de parere ca motivele principale pentru care angajatorii apeleaza la aceasta practica sunt fidelizarea personalului si motivarea lor.
"Piata fortei de munca din Romania incepe sa se confrunte cu un deficit destul de serios de talente pe anumite segmente si meserii. Din aceasta cauza rulajul de personal a crescut simtitor, iar renumele companiei nu mai este neaparat o garantie ca angajatii vor ramane neconditionat pe perioade lungi", a spus Madalina Motora, de la Manpower. "Beneficiile sunt si elemente motivationale si de fidelizare pentru angajatii companiilor. Angajatorii au inteles ca se lovesc de costuri mult mai importante pentru recrutarea, integrarea si formarea de noi angajati, decat pentru fidelizarea si bonusarea angajatilor existenti."
In aceste conditii, se constata o modificare a pachetului salarial acordat angajatului, in ultimii ani. In prezent salariul fix a ajuns sa reprezinte aproximativ 70% din totalul pachetului, diferenta de 30% fiind reprezentata de partea variabila, cea bazata pe performanta. In acest fel, cu o parte variabila mai mare, angajatul va fi motivat sa castige si aceasta parte prin performanta.
Prin urmare, desi companiile par a investi sume foarte mari in beneficiile si compensatiile date angajatilor, acest lucru nu aste in van. "Bonusurile date angajatilor constituie in jur de 3-4% din cifra de afaceri a companiilor, dar merita 100%, prin fidelizarea pe care o creeaza", a spus Andreea Lupan.
Sursa: Banii Nostri
Comentarii articol (0)