În cazul în care o persoană desfășoară o astfel de activitate cu regularitate, în mod continuu, pe cont propriu şi urmărind obținerea de venituri, iar aceasta întrunește criteriile unei activități independente, veniturilor obținute din postările realizate pe diferite reţele de socializare şi care fac reclamă pentru diverse companii ori produse se încadrează în categoria veniturilor din activităţi independente.
Potrivit Codului fiscal, activitate independentă este considerată orice activitate desfășurată de către o persoană fizică în scopul obținerii de venituri, care îndeplinește cel puțin patru dintre următoarele criterii:
- persoana fizică dispune de libertatea de alegere a locului și a modului de desfășurare a activității, precum și a programului de lucru;
- persoana fizică dispune de libertatea de a desfășura activitatea pentru mai mulți clienți;
- riscurile inerente activității sunt asumate de către persoana fizică ce desfășoară activitatea;
- activitatea se realizează prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfășoară;
- activitatea se realizează de persoana fizică prin utilizarea capacității intelectuale și/ sau a prestației fizice a acesteia, în funcție de specificul activității;
- persoana fizică face parte dintr-un corp/ ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare și supraveghere a profesiei desfășurate, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea și exercitarea profesiei respective;
- persoana fizică dispune de libertatea de a desfășura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terțe persoane în condițiile legii.
Este important de știut că veniturile obținute din activităţi independente desfăşurate în România se consideră ca fiind obţinute din țara noastră, indiferent dacă sunt primite din România sau dintr-o altă țară.
Venitul net anual se determină, în cazul celor care realizează venituri din activități independente, fie pe baza normelor de venit de la locul desfăşurării activității, fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
Cei care determină venitul net anual pe baza normelor de venit au obligaţia stabilirii impozitului anual datorat prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit ajustate, impozitul fiind final.
Pe de cealaltă parte, în cazul determinării venitului în sistem real, impozitul se determină de către contribuabil prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual estimat considerat venit impozabil.
Plata impozitului anual datorat trebuie făcută până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.
Cei ce obțin venituri din activități independente au obligaţia estimării venitului net anual pentru anul fiscal curent, în vederea stabilirii impozitului anual estimat, prin depunerea declarației unice (212) până la data de 25 mai a anului de realizare a venitului sau, în cazul în care încep o activitate în cursul anului fiscal, în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Persoanele fizice datorează, pentru veniturile din activități independente, contribuția de asigurări sociale (CAS), în cotă de 25%, dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară (anul acesta are valoarea de 3.000 de lei).
Încadrarea în plafonul anual se face prin cumularea veniturilor nete şi/ sau a normelor anuale de venit din activităţi independente, a venitului brut realizat în baza contractelor de activitate sportivă, precum şi a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuală, care se estimează pentru anul curent.
În plus, cei ce au venituri din activități independente datorează şi contribuția de asigurări sociale de sănătate, în cotă de 10%, dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu șase salarii minime brute pe țară.
În ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată (TVA), contribuabilii care au venituri din postări pe diverse rețele sociale au obligația de a se înregistra în scopuri de TVA prin opțiune, la depăşirea plafonului de scutire de 300.000 de lei prevăzut în Codul fiscal, dar și în situația în care efectuează achiziții intracomunitare ori prestează sau primesc servicii către sau de la persoane impozabile din UE.
Atunci când activitatea desfăşurată, de postare pe rețele sociale, nu are totuși caracter de continuitate, cei care fac ocazional reclamă pentru diverse companii se consideră că obțin, conform Codului fiscal, venituri din alte surse.
Impozitul pe venit se calculează, în cazul veniturilor din alte surse, prin reţinere la sursă la momentul acordării veniturilor de către plătitorul de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut. Acesta reprezintă impozit final şi se plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost reţinut.
Contribuabilii care au venituri din alte surse datorează CASS dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu șase salarii minime brute pe țară.
“În situaţia în care contractele în baza cărora persoanele fizice obţin venituri din propriile postări pe reţelele de socializare şi fac astfel reclamă pentru diverse companii/brand-uri sunt încheiate între două persoane juridice, respectiv între compania căreia i se face reclamă/care deține brand-ul sau agenţia care solicită/intermediază prestarea serviciului şi societatea persoanei publice care promovează produsele prin intermediul social media, veniturile persoanei fizice sunt impozitate în funcţie de natura veniturilor încasate de la persoana juridică (dividende, salarii etc.)”, mai scrie în ghidul ANAF.
Comentarii articol (2)