Garda Națională de Mediu (GNM) a anunțat derularea unui control tematic privind conformarea agenților economici la obligația de înscriere în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), al cărei termen-limită este 28 februarie. Nerespectarea termenului de înscriere în platformă se sancționează cu amenzi cuprinse între 20.000 și 40.000 de lei.
Controlul îi vizează pe producătorii, importatorii și comercianții de produse care, conform prevederilor HG nr. 1074/2021, au obligația de a se înscrie în platforma SGR (
returosgr.ro) până la data de 28 februarie 2023. Înregistrarea se face online atât pentru
comercianți, cât și pentru
producători.
„
Controlul va implica toate comisariatele GNM (comisariatele județene, Comisariatul Municipiului București și Comisariatul Rezervației Biosferei «Delta Dunării») și îi va viza pe producătorii/importatorii și comercianții de băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri)”, transmite
GNM în anunțul publicat miercuri.
Ulterior înregistrării, comercianții și prodcătorii trec la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A., de asemenea pe site-ul returosgr.ro.
SGR reprezintă un sistem prin care consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 lei atunci când cumpără o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv.
„Pentru a fi ușor de identificat, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație”, mai precizează GNM.
Practic, înregistrarea în SGR a comercianților și producătorilor constituie primul pas important în implementarea SGR, care va intra în vigoare pe 30 noiembrie 2023.
Printre responsabilitățile producătorilor și importatorilor în cadrul SGR se numără realizarea de obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, primul pas pentru atingerea acestor ținte fiind înregistrarea în sistem și încheierea contractului cu RetuRO Sistem Garanție-Returnare S.A. Aceștia nu vor mai putea să-și distribuie produsele comercianților din România dacă nu s-au înregistrat în prealabil în baza de date a SGR;
Este considerat producător sau importator în scopul SGR orice persoană juridică ce produce și introduce pe piața din România produse SGR, ori importă sau achiziționează intracomunitar aceste produse și le introduce pe piața românească.
Comercianții de băuturi, precum și companiile care activează în domeniul ospitalității (HoReCa), vor fi responsabili să se asigure că băuturile pe care le vând pe piața românească provin de la un producător înregistrat în SGR și vor percepe o garanție de 0,50 lei la vânzarea fiecărei băuturi.
Totodată,
comercianții trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor de băuturi, în cadrul cărora să ofere serviciul de preluare a ambalajelor și returnare a garanției către consumatori.
Este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfășoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activități din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unităţi care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi.
Comentarii articol (2)