Proiectul urmărește reducerea timpilor de așteptare în punctele de trecere a frontierei de stat comune cu statele membre UE și, implicit, reducerea disconfortului creat transportatorilor bunurilor intracomunitare prin aplicarea precedentei metode de monitorizare, ce presupune oprirea mijloacelor de transport marfă, scanarea și înregistrarea documentelor de transport într-o aplicație informatică dedicată”, este explicat în o nouă secțiune adăugată recent de MF la pagina dedicată sistemului e-Transport, cu precizarea că vorbim de un proiect de îmbunătățire a sistemului de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare (denumit SIMTIC) care se implementează până pe 11 octombrie 2023.
Deoarece informarea nu era tocmai clară, redacția noastră a cerut detalii suplimentare de la reprezentanții MF, care ne-au spus că implementarea SIMTIC se face, în esență, în două etape. Prima etapă a fost operaționalizarea aplicației e-Transport în Spațiul Privat Virtual, prin care operatorii economici raportează în avans informațiile transporturilor rutiere de bunuri riscante. Până în octombrie 2023, însă, autoritățile vor operaționaliza, într-o a doua etapă, camerele video, cântarele și analiza de risc.
„Proiectul SIMTIC este parțial implementat, în sensul în care modulul de declarare de către utilizatori a transporturilor bunurilor cu risc fiscal ridicat este funcțional. Aplicația informatică este disponibilă pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în aplicația Spațiul Privat Virtual, începând cu data de 1 iulie 2022. Celelalte componente informatice ale SIMTIC (preluare date de la camerele de luat vederi și instalațiile de cântărire a autovehiculelor situate în punctele de trecere a frontierei de stat, modulele de analiză a riscului fiscal) vor fi implementate până la data finalizării proiectului, adică 11 octombrie 2023”, ne-au spus reprezentanții Biroului de presă din cadrul MF.
Important! Conform clarificărilor obținute de la MF, proiectul SIMTIC vizează strict bunurile riscante din operațiunile intracomunitare pentru care intervine obligația de raportare în e-Transport. „Apariția cadrului legal ce reglementează sistemul e-Transport a făcut ca SIMTIC să devină parte a e-Transport. SIMTIC nu stabilește obligații suplimentare în raport cu e-Transport”, au precizat cei din Biroul de presă.
Printre rezultatele menționate de autorități, ca urmare a implementării proiectului SIMTIC, se numără eliminarea interacțiunii între reprezentanții mediului de afaceri și organele de control fiscal în punctele de trecere a frontierei sau eliminarea acțiunilor ulterioare de control desfășurate ca urmare a analizelor de risc efectuate în baza unor documente de transport neconforme sau întocmite eronat.
Potrivit OUG 41/2022, sistemul e-Transport este obligatoriu de la jumătatea anului trecut, iar regimul său sancționatoriu se aplică din ianuarie 2023. Acolo se precizează că operatorii economici sunt obligați să raporteze transporturile rutiere de bunuri riscante, printre alte situații, dacă vorbim de:
- achiziții intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat (obligația de raportare revine beneficiarului din România);
- livrări intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat (obligația de raportare revine furnizorului din România);
- bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit (obligația de raportare revine depozitarului).