Concediul de creștere: normele de punere în aplicare ale OUG 164/2022 nici măcar nu au fost puse în dezbatere
Deși suntem pe 22 martie 2023, toate prevederile noi din OUG 164 ce țin de acordarea concediului de creștere a copilului sunt încă inaplicabile, la câteva luni de la publicarea ordonanței. De ce nu se aplică încă? În cuprinsul ordonanței din noiembrie s-a stabilit necesitatea de a modifica și normele de punere în aplicare a OUG nr. 111/2010 (ordonanța privind concediul de creștere), iar abia de la modificarea acestora în mod corespunzător să se aplice noile prevederi ale OUG 164. Normele de aplicare ar fi trebuit modificate însă până pe 5 februarie 2023, ceea ce, evident, nu s-a întâmplat, ele nefiind nici măcar puse în dezbatere la acest moment.
Or, asta înseamnă că măsurile următoare nu sunt încă în vigoare:
- luna tatălui încă nu s-a dublat;
- beneficiarii nu pot încă să solicite recalcularea indemnizațiilor pe baza unor hotărâri judecătorești definitive, adeverințe sau alte acte doveditoare privind rectificarea veniturilor care au stat la baza acordării dreptului, eliberate de plătitorii de venituri sau de organele competente;
- indemnizația în cazul sarcinilor multiple încă nu s-a majorat;
- obligația de a anunța angajatorul cu minimum 10 de zile înainte, printr-o cerere specială, cu privire la perioada preconizată de concediu de creștere și acordul cu privire la stabilirea perioadei de concediu.
Concediul de îngrijitor - tranșarea discuțiilor din practică privind plata/neplata acestuia
Concediul de îngrijitor este concediul acordat salariaţilor în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude (fiul, fiica, mama, tatăl sau soţul/soţia unui salariat) sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu salariatul şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave. Introdus în legislația noastră anul trecut, reprezintă transpunerea unui drept stabilit printr-o directivă europeană. Deși directiva nu spune, negru pe alb, că acest tip de concediu este sau nu plătit, lasă statelor la dispoziție să stabilească acest lucru. Legiuitorul român nu a scris nici el negru pe alb că aceste zile de concediu se plătesc, astfel că au apărut cele două opinii divergente din practică, pertinent motivate și de unii, și de alții.
În peisajul opiniilor divergente au apărut și cele două opinii divergente ale Inspecției Muncii și Ministerului Muncii - primii au spus că se plătește, pe când cei de la minister au spus că nu.
În contra poziției exprimate anterior, de la ministerul muncii a plecat apoi proiectul de ordonanță de urgență care stabilește, negru pe alb, că acest concediu trebuie plătit. Proiectul a fost pus în dezbatere acum fix o lună de zile și încă așteaptă să fie adoptat. Nu este exclus nici ca prevederea referitoare la concediul de îngrijitor să se piardă pe parcurs, în drumul ordonanței spre Monitorul Oficial, ori ca ministerul să se răzgândească și să prevadă că acest concediu este neplătit.
În orice caz, a trecut deja ceva timp de când noul concediul poate fi cerut de angajați, adică o perioadă destul de lungă în care chestiunea a fost interpretată într-un fel sau altul de angajatori, însă trebuie menționat că legea va avea putere doar pentru viitor. Ca atare, angajații care nu au beneficiat de zile plătite nu vor avea dreptul să le ceară, iar dacă Guvernul decide până la urmă că aceste zile nu sunt plătite, angajatorii care le-au plătit nu vor avea temei să-și recupereze banii.
Corectarea Legii dialogului social
Noua lege a dialogului social se aplică din decembrie anul trecut, dar a ieșit din Parlament cu nenumărate carențe de legiferare. Asta a făcut ca Guvernul să trebuiască să intervină pentru corectarea de urgență a legii, printr-o ordonanță de urgență. Pus în dezbatere pe 22 februarie, proiectul de ordonanță în acest sens, același ce conține prevederile cu concediul de îngrijitor, se reclamă adoptat cu celeritate.