Guvernul, prin intermediul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, vine în întâmpinarea investițiilor private în centre de reciclare printr-o schemă de ajutor de minimis în valoare de 26 de milioane de Euro, cu o perioadă de valabilitate de la aprobarea grant-ului până la 31 decembrie 2023. Perioada alocată acestui demers este scurtă, ceea ce poate face dificilă selecția beneficiarilor și semnarea contractelor de finanțare.
Eligibile pentru această schemă de minimis sunt persoanele juridice de drept privat sau de drept public, din categoria întreprinderilor micro, mici, mijlocii sau mari, care au în obiectul de activitate cel puțin una dintre activitățile corespunzătoare următoarelor coduri CAEN: 3821 – tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase; 3822 – tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase; 3832 – recuperarea materialelor reciclabile sortate; 3831 – demontarea (dezasamblarea) mașinilor și echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor; 3811 – colectarea deșeurilor nepericuloase; 3812 – colectarea deșeurilor periculoase.
Cheltuielile eligibile care beneficiază de fondurile nerambursabile din cadrul schemei de minimis acoperă o gamă variată de costuri: cheltuieli pentru proiectare, studii de fezabilitate/documentații de avizare a lucrărilor de intervenții, proiectul tehnic și alte documentații tehnico-economice, plata arhitecților, a inginerilor, asistență tehnică (inclusiv plata consultanților), organizare de șantier, taxe legale pentru acorduri, avize conforme și autorizația de construire/desființare, cheltuieli pentru informare și publicitate, sub condiția ca acestea să fie cuprinse în proiectele de investiții aprobate în baza schemei de ajutor de stat regional pentru investiții, care fie continuă fie sunt abia demarate. Excepție fac, totuși, cheltuielile pentru organizarea procedurilor de achiziție, care trebuie asumate de beneficiari din fonduri proprii.
Beneficiarii vor fi selectați de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și vor fi notificați cu privire la acceptarea cererii de finanțare, după care vor semna contractul de finanțare cu Administrația Fondului pentru Mediu.
Deși termenul scurt poate pune în dificultate selecția beneficiarilor și semnarea contractelor, apreciem că acest demers al autorităților române se înscrie în strategia de tranziție către economia circulară, fiind menit să încurajeze consolidarea domeniului centrelor de reciclare, acestea reprezentând de departe modalitatea cea mai eficientă de valorificare a deșeurilor reciclabile. Mai departe, însă, tot autorităților publice le revine rolul de a facilita accesul cetățenilor la centrele de reciclare, prin asigurarea reală a mijloacelor de colectare selectivă a deșeurilor precum și de asigurarea de stații de sortare în cadrul centrelor de management al deșeurilor. Actualele gropi de gunoi nu asigură sortarea deșeurilor iar centrele de management integrat al deșeurilor sunt în curs de construire și nu asigură acoperirea întregului teritoriu. Gradul de colectare selectivă în acest moment poziționează România pe locuri codașe în raport cu celelalte state europene. Să sperăm că acestui demers i se vor alătura altele care să asigure aproprierea de ținta de 55% rată de reciclare până în anul 2025.
Important pentru context: Schema a fot reglementată printr-un Ordin al Ministerului Mediului (2.269/2022), publicat în octombrie anul trecut, despre care avocatnet.ro a relatat aici, iar aprobarea de acum a Guvernului reprezintă un ultim pas legislativ înainte de implementarea efectivă a finanțării. Administrația Fondului pentru Mediu va anunța când se vor putea depune efectiv cererile de finanțare de către companii. Programul este inactiv momentan.