Mai exact, documentul stabilește că registrul electronic de evidență a contractelor încheiate cu îngrijitorii informali trebuie să fie compatibil/ interoperabil cu registrul de evidență al persoanelor beneficiare și cu Registrul general de evidență al salariaților (Revisal) și că trebuie să conțină cel puțin următoarele informații:
- datele pentru identificarea contractului;
- datele pentru identificarea îngrijitorului informal;
- datele pentru identificarea persoanei vârstnice dependente;
- informațiile privind îngrijitorul informal și cele legate de activitățile pe care desfășoară (punctul 7 din contract).
În plus, "registrul electronic trebuie să fie protejat împotriva încercărilor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele pe care acesta le gestionează. Soluția de securitate trebuie să asigure securitatea și confidențialitatea datelor cu caracter personal ale cetățenilor, existente în bazele de date", după cum scrie în document.
Prin Legea 355/2022 s-a stabilit, cu câteva zile înainte finalul lui 2022, ca îngrijitorii informali care își asumă responsabilitatea îngrijirii unei/ unor persoane vârstnice, aflate într-o situație de dependență sociomedicală, să beneficieze de un program de lucru de jumătate de normă și de o indemnizație egală cu jumătate din salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu pentru gradația 0, potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 a salarizării.
Așa cum apare în Legea-cadru nr. 153/2017, salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu pentru gradația 0 este de 2.535 lei. Așadar, indemnizația brută acordată îngrijitorilor informali care muncesc și au, în același timp, grijă de o persoană vârstnică ar fi de 1.268 de lei.
Pentru a putea primi această indemnizație, îngrijitorii informali trebuie să aibă un contract încheiat cu serviciul public de asistență socială.
Modelul contractului ce trebuie încheiat între îngrijitorul informal al persoanei vârstnice dependente și serviciul public de asistență socială a fost stabilit în iunie 2023, prin publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului Ministerului Muncii nr. 955/2023.
Pe lângă modelul documentului amintit, ordinul mai stabilește și faptul că, în vederea redactării și încheierii contractului pentru îngrijirea informală, serviciul public de asistență socială verifică îndeplinirea condițiilor legale, având în vedere, în principal, următoarele elemente:
- eligibilitatea persoanei vârstnice/ persoanelor vârstnice dependente pentru care îngrijitorul informal își asumă prestarea sprijinului pentru activitățile instrumentale ale vieții zilnice de a primi servicii sociale, ca măsură de asistență socială;
- eligibilitatea îngrijitorului informal;
- existența consimțământului persoanei/ persoanelor vârstnice cu privire la prestarea activităților de îngrijire de către îngrijitorul informal;
- complementaritatea intervențiilor în vederea implementării planului de intervenție/ planului de servicii sociale/ planului de îngrijire și asistență al persoanei vârstnice.
Potrivit Legii 292/2011 a asistenței sociale, îngrijitorul informal este persoana necalificată, membru al familiei, rudă sau orice altă persoană, care asigură îngrijirea personală, respectiv ajutorul pentru efectuarea activităților de bază și instrumentale ale vieții zilnice de către persoana care și-a pierdut autonomia funcțională.
Astfel, diferența între îngrijitorii formali și cei informali este că primii sunt calificați și certificați profesional, în timp ce cei din urmă, nu.
Comentarii articol (15)