Îmbunătăţirea recoltei de cereale a României ar putea limita locul Ucrainei în portul Constanţa
O revenire a producţiei de cereale a României în acest an ar putea limita locul pentru livrările de cereale ucrainene prin portul Constanţa, un hub important pentru Kiev după invazia rusească, susţine operatorul portuar Comvex, transmite Reuters.
Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de cereale şi oleaginoase, a văzut cum porturile sale de la Marea Neagră au fost blocate după invazia declanşat[ de Rusia în luna februarie 2022, astfel că ţara fost nevoită să găsească rute alternative de shipping prin ţările vecine membre ale Uniunii Europene.
Chiar şi după acordul internaţional intermediat de ONU la finele lunii iulie 2022, care a dat acces Ucrainei la trei dintre porturile sale la Marea Neagră, portul Constanţa rămâne cea mai importantă rută alternativă de shipping. Acordul intermediat de ONU expiră la 18 mai şi o prelungire nu a fost încă convenită.
Potrivit oficialilor de la Comvex, portul Constanţa a intermediat aproape o treime dintre exporturile de cereale ale Ucrainei, după invazia rusească, livrând 8,6 milioane de tone în 2022 şi 3,3 milioane de tone în primul trimestru al acestui an, notează Agerpres.
"Noua recoltă românească pare să fie mai mare decât cea de anul trecut, ceea ce înseamnă că va fi loc mai puţin pentru ucraineni. Operatorii nu îi vor prejudicia pe clienţii lor tradiţionali", a declarat directorul Comvex, Viorel Panait. Acesta a mai spus că o mai bună gestionarea a traficului camioanelor şi reducerea congestionării portului ar putea ajuta, în absenţa unor noi capacităţi.
Anul trecut, prin portul Constanţa au fost exportate 24,01 milioane de tone de cereale. Analiştii firmei de consultanţă Agritel estimează că în acest an România, unul dintre cei mai mari producători de cereale din UE, ar urma să recolteze 10,35 milioane de tone de grâu, ceea ce ar însemna o revenire semnificativă după recolta de anul trecut care a avut de suferit de pe urma secetei.
Producătorii de usturoi vor primi aproape 6 milioane de euro ajutor de la Guvern în 2023
Guvernul a aprobat joi o Hotărâre prin care se aprobă schema de ajutor de minimis pentru aplicarea programului de susţinere a producţiei de usturoi, impactul bugetar fiind de 29,7 milioane lei (circa 6 milioane euro), transmite News.ro.
„În ședinţa de Guvern din data 4 mai 2023 a fost adoptată o Hotărâre prin care se aprobă schema de ajutor de minimis pentru aplicarea programului de susţinere a producţiei de usturoi, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de verificare şi control al acesteia, în anul 2023, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1408/2013, care va fi implementată de către direcţiile pentru agricultură judeţene şi oficiile fitosanitare judeţene”, anunţă Ministerul Agriculturii.
Schema se va aplica pe întreg teritoriul României în anul 2023, iar impactul bugetar este de 29.700.000 lei, reprezentând echivalentul a maxim 6.001.200 euro.
„Continuăm acest Program demarat în anul 2019, care şi-a dovedit din plin utilitatea asigurând o producţie calitativă şi cantitativă de usturoi românesc pentru consum. Iată că oferim predictibilitatea de care este nevoie pentru stabilitatea producătorilor şi pentru asigurarea accesului consumatorilor la produsele româneşti, obţinute prin munca fermierilor noştri.”, a declarat ministrul Petre Daea.
Beneficiarii pot fi producători agricoli persoane fizice, producători agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, producători agricoli persoane juridice.
Metrorex nu are angajați pentru noua stație de metrou din Berceni (secretarul general al USLM)
Metrorex nu are personal pentru a pune în funcţiune staţia de metrou Tudor Arghezi, este de părere Marian Artimon, secretarul general al USLM, transmite Agerpres.
„Cu ce personal dăm drumul la Tudor Arghezi, că noi ne cârpim acum să ajungem pe unde avem obligaţia. Cu ce trenuri? Din ce am înţeles noi, acolo va fi un sistem tip pendul. Să vedem ce va fi. E foarte bine că ne extindem şi să dea Dumnezeu ca în 2027 să mergem până la Aeroportul Otopeni cu trenul pe Magistrala 6”, a afirmat el, joi, într-o conferinţă de presă.
El a subliniat că Metrorex nu are personal pentru a pune în funcţiune staţia Tudor Arghezi, unde ar fi nevoie de cel puţin 60 de persoane.
„Nu are. Nu a angajat deloc, nici măcar nu a deschis o selecţie. Cum să te duci cu personal pe care-l angajezi mâine să facă serviciul undeva unde nici nu ştie să ajungă la uşa care trebuie să ajungă. Sunt necesare cel puţin 60 de persoane. Va trebui să îi ia din alte staţii să îi ducă acolo”, a subliniat acesta.
De asemenea, Metrorex ar mai avea nevoie de încă aproape 1.200 de oameni pentru a deservi cele 13 staţii de pe Magistrala 6.
Sindicaliştii de la metrou au făcut joi un apel la factorii decidenţi să aprobe bugetul de venituri şi cheltuieli al Metrorex, care să fie „îndestulător”, astfel încât să permită efectuarea de angajări, în condiţiile în care există un deficit de personal de 20%, dar şi încheierea unui nou contract colectiv de muncă pentru 2023 şi 2024, care să prevadă creşteri salariale, în caz contrar existând riscul declanşării unei greve.
Secretarul general al USLM, Marian Artimon, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, că Metrorex se confruntă în prezent cu lipsa de personal şi lipsa finanţării. Potrivit acestuia, Metrorex ar avea nevoie de aproape 6.500 de salariaţi, însă sunt doar 5.100.
Comentarii articol (0)