Persoanele fizice se pot înscrie, începând de azi, în programul prin care se pot cere bani de la stat pentru montarea unor panouri solare destinate generării de energie electrică pentru consumul propriu. Înscrierile se fac personal și în funcție de regiunea de domiciliu. Astfel, de azi se pot înscrie în aplicație persoanele fizice cu domiciliul în București sau Ilfov. De aceea, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a răspuns recent celor mai frecvente întrebări primite în legătură cu programul Casa Verde Fotovoltaice.
Înscrierea persoanelor fizice în programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică se poate face începând de azi (ora 10:00) și până în 26 iunie 2023 (ora 23:59),
în funcție de regiunea de domiciliu.
În acest context,
AFM a publicat un ghid în care aduce mai multe lămuriri legate de programul Casa Verde Fotovoltaice.
1. Cine poate cere banii de la stat? În primul rând, anul acesta, pot cere bani de la stat pentru instalarea de sisteme fotovoltaice atât persoanele fizice, cât și
unitățile de cult. Astfel, în cazul persoanelor fizice, ținând cont că acestea se pot înscrie de azi, pot cere bani cei care îndeplinesc o serie de condiții, printre care domiciliul în România și lipsa datoriilor la bugetul de stat sau la cel local. Toate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească solicitanții sunt
detaliate aici.
2. Cei cu drept de uzufruct asupra unui imobil pot cere bani de la stat?Nu. După cum apare în
Ordinul Ministrului Mediului 1.063/2023, ce conține, de fapt, ghidul de finanțare a programului, pot beneficia de finanţare doar cei care sunt proprietari ai imobilului-construcţie pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară.
3. Dacă în actele de identitate am altă adresă de domiciliu decât cea la care vreau instalarea panourilor, mă pot înscrie?Nu. Tot ghidul de finanțare stabilește că o altă condiție pentru a beneficia de finanțare prin programul Casa Verde Fotovoltaice este ca solicitantul să domicilieze la adresa unde se va implementa proiectul. După cum subliniază AFM,
„nu se acceptă adresa de reședință”.
4. Moștenitorii unui imobil se pot înscrie în program?De principiu, da. Atunci când în cartea funciară a imobilului moștenit este trecut defunctul, e necesară dezbaterea succesiunii și înscrierea moștenitorilor în cartea funciară, ca noi proprietari.
5. Ce e de făcut în cazul în care imobilul este pe numele unui minor?În cazul în care proprietarul imobilului unde se dorește instalarea panourilor solare este minor, acesta va fi reprezentat de către părinte sau tutore. În
aplicația AFM se va încărca certificatul de naștere al minorului sau actul de instituire a tutelei, după caz. De asemenea, certificatele prin care se dovedește lipsa datoriilor la stat trebuie emise pe numele minorului.
6. Dacă imobilul are mai mulți proprietari, cine face solicitarea?În aceste cazuri, oricare dintre coproprietari sau devălmași poate solicita finanțare, indiferent de cota deținută și fără a fi necesar acordul celorlalți proprietari.
7. Cererea de finanțare trebuie semnată de solicitant? Nu. Înscrierea în program a persoanelor fizice se face prin completarea, în aplicația informatică, a unor informații și prin încărcarea documentelor solicitate prin ghidul de finanțare. Lista acestora se
găsește aici.
8. În cazul celor ce dețin mai multe imobile, finanțarea se poate cere pentru toate? Din nou, nu. Ghidul de finanțare stabilește clar că
“solicitantul se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni, pentru un singur imobil”.
9. Dacă există deja la o adresă panouri fotovoltaice, se mai pot cere bani pentru același imobil? Da, dar cu condiția ca pentru cel existent să nu se fi solicitat finanțare publică prin alt program. De altfel, solicitanții trebuie să declare, potrivit ghidului de finanțare, că
“proiectul nu a mai beneficiat de finanțare publică pentru același tip de activități realizate pentru deservirea aceluiași imobil-clădire și nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare”.
10. Se pot cere bani pentru panouri solare și în cazul imobilelor cu mai multe apartamente? Da, cu condiția ca imobilul să aibă cel mult două apartamente. Mai exact, ghidul prevede că
“nu este eligibil, dar fără a se limita la acest exemplu, imobilul cu proprietăți comune și proprietăți individuale, sub formă de bloc/ condominiu, cu mai mult de două apartamente”.
11. Dacă instalarea se face pe un teren, nu pe un imobil, e nevoie de acte de proprietate pentru construcție? Da. Printre altele, asta rezultă și din lista actelor necesare, unde, atunci când vine vorba despre extrasul de carte funciară, este stabilită că,
“în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deservește construcția se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus față de extrasul de carte funciară aferent construcției, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicație, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/ deține un drept de folosință asupra imobilului teren”.
Comentarii articol (3)