ACCES PREMIUM
De ce premium?
Servicii intragrup: Ce variante au firmele pentru a anula sau a împiedica impunerile Fiscului
În cazul în care o companie vrea să anuleze sau să împiedice o impunere suplimentară a inspectorilor fiscali, în contextul controalelor privind serviciile intragrup, specialiștii spun că există mai multe variante pe care aceasta le poate încerca.
Articolul continuă mai jos
Discuția despre
variantele de anulare sau împiedicare a impunerilor în urma controalelor fiscale au avut loc la
o conferință recent organizată de avocatnet.ro pe tema
serviciilor intragrup.
Astfel, vorbim de remedii disponibile la nivel național pentru companii. Aici se încadrează
procedura de contestare administrativă a actelor fiscale și
inițierea unei acțiuni în justiție - pentru chestiuni privind deductibilitatea.
„Nu puteam să nu aducem în discuție și remediile pe care le avem în cazul în care suntem într-o situație de impunere. Și aici remediile sunt atât la nivel național, cât și la nivel internațional. La nivel național sunt remediile clasice pe care le cunoaștem - contestația fiscală și acțiunea în justiție, atunci când vorbim despre aspectele legate de deductibilitate”, a precizat la eveniment
Ana Maria Iordache, Partener la D&B David şi Baias | PwC România.
Apoi, pentru ce ține de zona prețurilor de transfer, există posibilitatea accesării unei proceduri prin care se face
o ajustare corespondentă între persoanele afiliate române.
„Iar când vorbim despre aspectele legate de prețurile de transfer, tot la nivel național putem utiliza procedura ajustării corespondente între persoane afiliate. Deci, dacă sunt două persoane afiliate române cele care sunt implicate într-o astfel de tranzacție de servicii intragrup, Codul de procedură fiscală ne pune la dispoziție acest mijloc de soluționare a disputei.În sensul în care dacă este o ajustare a cheltuielilor la beneficiar, atunci trebuie să existe și o ajustare a venitului la nivelul prestatorului, care se realizează prin această procedură de ajustare corespondentă, ce presupune, pe de o parte, să existe o decizie definitivă la nivel administrativ (deci, practic, să nu formulăm o contestație fiscală sau o acțiune în justiție pentru a solicita instanțelor de judecată să clarifice această situație sau, dacă am un astfel de demers, procedura ajustării corespondente va interveni după ce există o decizie definitivă la nivel administrativ sau în cadrul instanțelor de judecată). Și dacă ajungem la această procedură, autoritatea fiscală va emite o decizie de ajustare corespondentă prin care se ajustează la cealaltă persoană care n-a făcut obiectul inspecției sau cheltuiala, după caz”, a completat Ana Maria Iordache.
Mai departe, companiile mai pot folosi un instrument foarte important, și anume
acordul de preț în avans. Acesta poate fi ori unilateral, ori bilateral, așa cum a lămurit la conferință
Monica Todose, Director la PwC:
„Pe zona de prețuri de transfer, cel mai la îndemână instrument să reglăm tranzacțiile intragrup și, în speță, prestările de servicii, atunci când vorbim de prestări de servicii de valori consistente, este acordul de preț în avans - care poate fi unilateral, doar cu administrația fiscală din România, sau bilateral, adică și cu administrația fiscală care gestionează entitatea cu care derulăm tranzacția respectivă. Și atunci avantajul ar fi că, într-o astfel de situație când avem un acord de preț în avans bilateral, suntem în zona de siguranță - din perspectiva faptului că nu se mai preconizează în viitor dubla impunere. Practic, cele două administrații fiscale agreează o modalitate de remunerare care rămâne stabilă pentru o perioadă de cinci ani. (...)Avantajul este că, având acest acord de preț în avans înaintea derulării tranzacției, suntem în zona de siguranță fiscală și cu siguranță reprezintă un avantaj și un atu în eventualitatea inițierii unei inspecții fiscale pentru tranzacția de prestare de servicii care face obiectul acordului de preț în avans. Din ce unghi? O dată că autoritățile fiscale nu se mai apleacă asupra ei în detaliu - doar verifică dacă societatea beneficiară a acordului emis a îndeplinit condițiile din acordul respectiv. Dar, în egală măsură, avem avantajele acestea implicite, care sunt relevante și pe zona de deductibilitate - dincolo de faptul că am setat nivelul de remunerare, nivelul acela de remunerare, marja de profitabilitate se aplică la o bază de cost pe care noi am calculat-o corect, pentru că înainte să derulăm tranzacția Fiscul ne-a validat că includem costuri adecvate în baza de cost și că excludem costurile care nu trebuie incluse în cazul tranzacției respective.”În fine, în ceea ce privește demersurile la nivel internațional pentru evitarea dublei impuneri, specialistele au amintit
procedura amiabilă în baza convențiilor de evitare a dublei impuneri și
procedura de arbitraj conform convenției de arbitraj (plus directiva europeană privind soluționarea litigiilor fiscale).
Context: Dosarul prețurilor de transfer trebuie să fie gata, la marile firme, la termenul de declarare anuală a impozitului pe profit. Prin excepție, acest termen este mutat în 2023 la data de 26 iunie (în mod normal, termenul este 25 martie). Informații mai multe despre serviciile intragrup pot fi urmărite în înregistrarea completă a conferinței recente.
Citește mai mult despre
servicii intragrup,
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2023,
controale preturi de transfer,
dosar preturi de transfer,
preturi de transfer,
contestatii fiscale,
actiune in contencios,
parti afiliate,
persoane afiliate,
acord de pret in avans,
dubla impunere,
evitare dubla impunere
Specialiști citați în acest articol
Ana-Maria Iordache are o experienţă de peste 14 ani în domeniul litigiilor fiscale şi administrative, reprezentând cu succes numeroşi clienţi atât în faţa autorităţilor şi instanţelor de judecată din România, cât şi în procedurile derulate în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Sfera sa de practică include o gamă variată de litigii din domeniul dreptului fiscal, dreptului administrativ, dreptului concurenței, protecția datelor cu caracter personal, precum și litigii generate de procedura executării silite.
Monica s-a alăturat echipei de Transfer Pricing din cadrul PwC România în iulie 2018 având o experiență vastă în domeniul prețurilor de transfer și inspecțiilor fiscale. Anterior, a ocupat poziția de director în cadrul Direcției Generale Coordonare Inspecție Fiscală, în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
De asemenea, Monica a reprezentat România la conferințe internaționale pe teme legate de prețuri de transfer și a contribuit la coordonarea proiectelor finanțate prin fondurile PHARE în perioada 2002-2007.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)