Persoanele ce doresc să obțină vouchere în valoare de 15.000 de lei acordate în cadrul programului pentru creșterea natalității vor putea transmite online actele necesare nu doar prin e-mail, așa cum era înainte, ci și printr-o platformă digitală dedicată, potrivit unui ordin al Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) oficializat joi. În aceste cazuri, contractul de acordare a voucherelor se poate semna olograf (de mână) sau prin semnătură electronică calificată. Totuși, pentru a se putea aplica măsura apărută recent e nevoie ca autoritățile să operaționalizeze platforma digitală amintită, nefiind avansat niciun termen oficial în acest sens.
Ordinul MFTES 20.565/2023, ce a intrat în vigoare deja, are ca scop modificarea
normelor de aplicare a Programului social de interes național de susținere a cuplurilor și a persoanelor singure, pentru creșterea natalității, așa cum este numit, în mod oficial, programul prin care persoanele interesate pot cere
15.000 lei de la stat pentru proceduri de fertilizare.
Cea mai importantă schimbare stabilită acum este introducerea unui nou mod de transmitere către autorități a actelor necesare pentru înscrierea în program. Concret, dosarele vor putea fi transmise online de solicitanți și
printr-o platformă digitală, nu doar prin intermediul adresei de e-mail
natalitate@mfamilie.gov.ro, ca înainte. Acest lucru va putea fi făcut doar după ce platforma devine funcțională.
“Solicitanții trebuie să depună dosarul complet la MFTES, online, la adresa natalitate@mfamilie.gov.ro sau prin Platforma digitală, fiind interzisă dubla depunere a cererii de înscriere”, scrie acum în normele de aplicare a programului.
În cazul în care vor utiliza platforma digitală dedicată, solicitanții vor putea semna contractul de acordare a voucherelor aferent programului
fie prin semnătură olografă, fie prin semnătură electronică calificată. Suplimentar, contractul va mai putea fi încheiat și prin acceptarea conținutului acestuia în platforma digitală, prin mijloace electronice specifice de exprimare a consimțământului în cadrul unei platforme digitale, inclusiv prin bifarea unei căsuțe.
Totodată, prin ordinul de față se introduce în norme, pentru că anterior lipsea, o definiție a solicitantului. Astfel, potrivit documentului, definiția solicitantului este:
“cuplurile și femeile singure infertile (cărora li s-a diagnosticat o afecţiune incompatibilă cu reproducerea pe cale naturală de către un medic specialist în obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare FIV -- fertilizarea în vitro - n. red. -- şi reproducere umană asistată medical, angajat sau colaborator al unității sanitare partenere), care depun cererea de înscriere în Program și care îşi mențin această calitate până la momentul în care sunt declarate eligibile de către Comisia de evaluare”.
De asemenea, se stabilește faptul că, în cazul în care solicitantul are dosarul incomplet, Comisia de evaluare
îl notifică o singură dată, iar dacă acesta nu depune actele solicitate în cel mult 15 zile calendaristice, autoritățile îl declară respins.
Sunt stabilite însă, prin acest ordin, și măsuri ce vizează unitățile sanitare ce participă la acest program. Concret, dacă unitățile sanitare partenere percep de la beneficiari taxe pentru servicii ce nu intră în sfera medicală sau au o conduită ce afectează imaginea programului, sunt eliminate din lista partenerilor programului de stimulare a natalității.
Comentarii articol (1)