Trei programe sociale puse recent în dezbatere la Ministerul Familiei ar urma să acopere cheltuielile aferente investigațiilor și tratamentelor stomatologice ale copiilor, înscrierea acestora la after-school și efectuarea unor tratamente necesare femeilor însărcinate. Cu toate acestea, propunerea ministerului conține câteva erori de calcul în ceea ce privește bugetul alocat și prezintă neclarități cu privire la anumite condiții de calificare.
Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) a lansat în dezbatere publică un
proiect de hotărâre de Guvern care prevede aprobarea a trei programe din domeniile politicilor familiale, tineretului și drepturilor copilului.
Primul dintre acestea, intitulat ”
Un copil, un zâmbet”, prevede acordarea de sprijin financiar copiilor cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani, în vederea acoperirii investigațiilor, tratamentelor și consultațiilor stomatologice. Propunerea ministerului prevede o sumă de 1500 de lei acordată lunar copiilor cetățeni români care provin din familii ale căror venituri care nu depășesc 8000 de lei pe lună.
Programul își propune acordarea acestor ajutoare unui număr de 10.000 de copii anul acesta și prevede alocarea unui buget de 15 milioane de lei.
Formularea proiectului de hotărâre este confuză, bugetul mentionat acoperind acordarea sumei de 1500 de lei unui număr de 10.000 de lei într-o singură lună și nu ”lunar”, după cum stipulează propunerea. Aceeași greșeală se regăsește în proiectarea bugetului aferent celor trei ani de desfășurare a acestui program.
Cel de-al doilea program propus de MFTES este intitulat ”
Materna” și propunerea acordarea unui ajutor financiar de maximum 2500 lei acordabil femeilor însărcinate, după intrarea în cea de-a zecea săptămână de sarcină. Suma respectivă, defalcată în două tranșe, ar urma să fie alocată cu scopul de a acoperi cheltuielile ocazionate de tratamente și investigații medicale nedecontate de sistemul de sistemul de asigurări de sănătate. Și în cazul acestui program bugetul a fost stabilit prin înmulțirea sumei alocate cu numărul de beneficiari pe care își propune să îi aibă dar, fiind vorba de o sumă fixă, nu au fost făcute erori de estimare a impactului bugetar.
În ceea ce privește cel de-al treilea program propus de MFTES, denumit ”
Educație pentru toți”, acesta ar presupune, în cazul în care propunerea ministerului va ajunge să fie aplicată, acordarea unui ajutor de 1500 lei lunar copiilor cu vârste de până la 11 ani, pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de contractarea unor servicii de tip after school. Acordarea acestui sprijin este condiționată de același plafon maximal de venituri per familie (8000 lei/lunar), de cetățenia română a cel puțin uni părinte, de nesuprapunera cu alte ajutoare similare acordate de la bugetele locale.
O altă limitare privind accesul la acest program este destul de
neclară și se referă la oferirea de către solicitanți a unei dovezi că ”
nu au putut beneficia de servicii de educație gratuite”.
Proiectul nu prevede în ce anume ar putea consta o astfel de dovadă si nici care sunt serviciile de educație gratuite la care face referire, formularea din textul propunerii nespecificând dacă este vorba de servicii de tip after-school sau de altă natură. ”Educație pentru toți” ar trebui să atingă, în primul din cei trei ani de aplicare, un număr de 10.000 beneficiari și câte 20.000 în următorii doi.
Atenție! Proiectul de hotarâre de guvern se află în dezbatere publică. El trebuie să fie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a produce efecte.
Comentarii articol (0)