Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc esta una dintre multele inițiative aflate în Parlament la ora actuală și care vizează, într-un fel sau altul, autorizarea și funcționarea spațiilor de jocuri de noroc. Adoptată marți la Senat, propunerea are o largă susținere parlamentară pe lista de semnături, însă mai rămâne de văzut și care va fi votul deputaților.
Concret, parlamentarii propun, în primul rând, interzicerea accesului în incintă a persoanelor autoexcluse și indezirabile. Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligați prin OUG 77/2009 să întocmească, în format electronic, bazele de date referitoare la persoanele autoexcluse și indezirabile, acestrea trebuind păstrate pentru un interval de minimum cinci ani de la constituire. Una dintre condițiile impuse de ordonanță pentru obținerea autorizației de exploatare de jocuri de noroc este deținerea de mijloacele tehnice pentru întocmirea acestei baze de date.
Corelativ, pentru licența de exploatare a jocurilor de noroc va trebui făcută dovada deținerii mijloacelor tehnice de identificare la intrare a persoanelor eutoexcluse și indezirabile.
În al doilea rând, senatorii propun o nouă condiție pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc - acordarea licenței în funcție de numărul de locuitori, dovedit prin adeverință eliberată de autoritatea administrației publice locale, astfel încât să existe cel mult un punct de lucru la 20.000 de locuitori. Asta ar însemna că, de pildă, în București ar trebui să existe circa 85,5 puncte de lucru - condiția nu este însă suficient de clar formulată pentru că nu se înțelege dacă e vorba de același operator sau de toți operatorii.
Pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc pentru jocuri tradiționale, operatorii economici vor trebui să facă dovada existenței ca obiect unic de activitate „organizarea de jocuri de noroc”, în contextul în care legea permite acum dovada existenței obiectului principal de activitate. Modificând această condiție, spun parlamentarii, se evită situațiile în care operatorii economici s-ar putea folosi de alte afaceri ca mijloc de atragere a clienților pentru jocuri de noroc - cum ar fi prin baruri sau restaurante.
Totodată, solicitanții de licențe pentru jocurile de noroc la distanță vor trebui să facă dovada că sistemul informatic central al organizatorului asigură înregistrarea automată, în timp real, a tuturor tranzacțiilor, încasărilor și plăților realizate în relația cu jucătorii, precum și a altor operațiuni financiare. Operatorii care nu mai respectă această cerință ulterior riscă amenzi între 50.000 și 100.00 de lei și revocarea licenței.
Legat de amplasamentul spațiului celor ce vor să obțină licența de exploatare de jocuri de noroc, senatorii propun două noi condiții:
- acesta să fie situat la cel mult 50 de metri de limita teritorială a orașului/municipiului sau comunei; excepție fac jocurile tradiționale loto, la distanță, noroc, noroc plusși super noroc, expres și lozuri;
- solicitantul să dețină avizul de amplasament, eliberat de consiliul local; excepție fac jocurile tradiționale loto, la distanță, noroc, noroc plusși super noroc, expres și lozuri;
- spațiul să nu fie situat pe o rază de 300 de metri față de unități de învățământ, inclusiv campusurile acestora, a locurilor de joacă (închise sau în aer liber), față de parcuri, așezăminte de cultură, artă, sănătate, cu caracter social, de culte religioase și altele asemenea sau în perimetrul delimitat destinat acestora.
În proiect scrie că nu se mai pot acorda autorizații de exploatare a jocurilor de noroc în localitățile cu mai puțin de 5.000 de locuitori.
De asemenea, autorizarea de exploatare se va putea da pentru maximum 20 de aparate de tip slot-machine în aceeași locație (acum sunt 75). În cazul sălilor de jocuri, maximul de 20 va fi valabil doar în București, maximum 15 în alte locații din municipii și orașe și maximum 10 în locațiile din comune. Atunci când vorbim de spații unde se desfășoară și alte activități cu caracter economic, se vor putea amplasa maximum trei aparate electronice atribuitoare de câștiguri cu risc limitat, iar în locațiile autorizate pentru activitățile de pariuri vorbim de o limită de cel mult cinci slot-machine, acestea fiind doar o parte dintre limitările propuse de senatori.
În contextul în care licența de organizare și autorizația de exploatare permit operatorului să desfășoare activitatea pe întregul teritoriu al României, fără obținerea de alte avize sau autorizații de alte autorități, senatorii propun ca anterior începerii activității să fie transmise autorității locale date despre începerea activității și copii de pe licențe.
La capitolul sancțiuni, senatorii decid majorarea semnificativă a amenzii în cazul operatorilor care permit accesul minorilor și persoanelor indezierabile sau autoexcluse - de la limita maximă a amenzii prevăzută actualmente devine limita minimă de la care poate fi stabilită sancțiunea, amenda putând urca până la 200.000 de lei. Senatorii consideră dă amenda trebuie mărită pentru că de notorietate faptul că minorii sunt primiți în sălile de jocuri de noroc.
Pentru că vorbim, totuși, de unele obligații noi în sarcina operatorilor de jocuri de noroc, dacă legea va trece și de deputați în forma aceasta, operatorii vor avea la dispoziție 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii pentru a se conforma noilor prevederi.
Guvernul nu susține propunerea din cauza consecințelor sale - șomaj și pierderea unor venituri la stat
Guvernul a dat un punct de vedere negativ asupra propunerii vara asta - în parte, se reproșează neclaritatea unor norme propuse, dar Guvernul mai atrage atenția asupra faptului că unele aspecte prevăzută de propunere vor duce la închiderea majorității punctelor de lucru aflate acum în fiecare localitate , ceea ce înseamnă, totodată, pierderea unor locuri de muncă și scăderea veniturilor la bugetul de stat.
Guvernul nu e de acord nici cu interdicția de acordare a autorizației în localitățile cu mai puțin de 5.000 de locuitori, pe care o consideră excesivă și neconstituțională.
În fine, cum spuneam, propunerea de față adună laolaltă mai multe idei care sunt la momentul acesta conținute de alte propuneri aflate în Parlament, dar înregistrate de alți parlamentari. Una dintre ele este și propunerea privind autorizarea de funcționare din partea primăriei pentru activitățile de jocuri de noroc (prin completarea anexei în care se află tabelul cu clasificarea activităților din economia națională, anexă a OG nr. 99/2000, mai exact).
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Aceasta trebuie adoptată nu doar la Senat, ci și la Camera Deputaților (Forul decizional), promulgată prin decret de șeful statului și publicată în Monitorul Oficial pentru a produce efecte.