În vederea acordării eșalonării simplificate, sunt asimilate obligațiilor fiscale amenzile de orice fel administrate de organul fiscal și creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare organelor fiscale.
Eșalonarea simplificată la plată nu se acordă pentru:
- obligațiile fiscale care au făcut obiectul unei eșalonări;
- obligațiile fiscale care au scadența și/sau termenul de plată după data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- obligațiile fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, intră sub incidența compensărilor;
- obligațiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, sunt suspendate;
- obligațiile fiscale admise la masa credală, pentru debitorii pentru care s-a deschis procedura insolvenței;
- obligaţiile fiscale/bugetare care reprezintă ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;
- obligaţiile fiscale administrate de organul fiscal central care trebuie achitate într-un anumit termen pentru a se menţine autorizaţia, acordul ori alt act administrativ similar;
- obligaţiile fiscale care reprezintă accize;
- impozitele şi contribuţiile sociale obligatorii cu reţinere la sursă sau reţinute prin stopaj la sursă;
- taxele aferente activităţilor din domeniul jocurilor de noroc.
În ceea ce privește principalele avantajele oferite de această procedură de eșalonare simplificată la plată, putem preciza faptul că entitățile care optează pentru acest mecanism de eșalonare simplificată vor achita o dobândă la stat de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere și nu este nevoie de constituirea de garanții.
Ca și în cazul eșalonării clasice la plată, în cazul eșalonării simplificate la plată, important de reținut este faptul că nu începe și nu continuă procedura de executare silită cu privire la datoriile eșalonate.
Pentru a putea beneficia de eșalonarea simplificată la plată, debitorul trebuie (2) să se asigure că îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- să depună o cerere la organul fiscal, la care se poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
- să nu se afle în procedura falimentului;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioară datei depunerii cererii și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară; prin excepție, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative și judiciare de atac, iar suma reprezentând obligații fiscale restante ale debitorului, pentru care a fost atrasă răspunderea, a fost stinsă, condiția se consideră îndeplinită;
- să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Condiția se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal.
- la registratura organului fiscal;
- prin poştă, cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului Spaţiul Privat Virtual.
După primirea cererii, organul fiscal central competent (4) eliberează din oficiu certificatul de atestare fiscală și soluționează cererea în termen de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin decizie de eșalonare la plată ori decizie de respingere, după caz.
(5) Studierea regulilor aplicabile în timpul derulării eșalonării. Acestea sunt importante în special pentru menținerea valabilității eșalonării.
De exemplu, pe perioada de valabilitate a eșalonării, decizia de eșalonare la plată poate fi modificată o singură dată, la cererea debitorului, prin includerea altor obligații fiscale.
Termenul de plată a ratelor de eșalonare este data de 15 a fiecărei luni, iar prima rată din graficul de eșalonare la plată are termenul de plată data de 15 a lunii următoare emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.
Desigur, mai pot fi relevante și regulile referitoare la condițiile de menținere a valabilității eșalonării (printre altele: să se declare şi să se achite obligaţiile fiscale administrate de organul fiscal cu termene de plată începând cu data comunicării deciziei de eşalonare la plată), penalitățile posibile și nu numai.
Context: Atât eșalonarea clasică, cât și eșalonarea simplificată a datoriilor fiscale sunt reglementate de Codul de procedură fiscală, regulile acestora fiind modificate, în aprilie 2023, prin OUG 20/2023.
Comentarii articol (0)