ACCES GRATUIT
Regulile reducerii pedepsei pentru martorii denunțători, modificate ca urmare a unei decizii CCR
Legislația privind protecția martorilor a fost modificată, din 9 iulie, pentru a alinia textul legii cu o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) din 2015. Mai exact, au fost aduse clarificări în legătură cu reducerea limitelor pedepselor celor care ajută la identificarea altor persoane care comit infracțiuni.
Articolul continuă mai jos
Modificările aduse, în 9 iulie, legislației privind protecția martorilor sunt cuprinse în
Legea 200/2023. Astfel, acum,
Legea 682/2002 stabilește că
“persoana care are calitatea de martor (…) și care a comis o infracțiune, iar înaintea sau în timpul urmăririi penale ori al judecății denunță și facilitează identificarea și tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârșit una dintre infracțiunile prevăzute la art. 2 lit. h) beneficiază de reducerea la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege”.
Înainte, legea nu detalia infracțiunile săvârșite de celelalte persoane, ci vorbea de
“astfel de infracțiuni”, referindu-se la infracțiunile grave. Astfel, legea stabilea anterior că
„persoana care are calitatea de martor (...) și care a comis o infracțiune gravă, iar înaintea sau în timpul urmăririi penale ori al judecății denunță și facilitează identificarea și tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârșit astfel de infracțiuni beneficiază de reducerea la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege”.
Infracțiunile prevăzute la art. 2 lit. h) (infracțiuni grave) din Legea 682/2002 sunt cele din următoarele categorii: genocid și infracțiuni contra umanității și infracțiuni de război, infracțiunile contra securității naționale, terorism, omor, infracțiunile privind traficul de droguri, traficul de persoane, traficul de minori, spălarea banilor, falsificarea de monede ori de alte valori, infracțiunile privitoare la nerespectarea regimului armelor, munițiilor, materialelor explozive, nucleare sau al altor materii radioactive, infracțiunile de corupție, precum și orice altă infracțiune pentru care legea prevede pedeapsa închisorii al cărei maxim special este de cel puțin 10 ani.
Pe de altă parte, poate fi considerat martor orice persoană care are calitatea de martor, așa cum stabilește Codul de procedură penală, și care, prin declarațiile sale, furnizează informații și date cu caracter determinant în aflarea adevărului cu privire la infracțiuni grave sau care contribuie la prevenirea producerii ori la recuperarea unor prejudicii deosebite ce ar putea fi cauzate prin săvârșirea unor astfel de infracțiuni.
Spuneam că modificarea vine în urma apariției unei decizii CCR. Concret, prin
Decizia 67/2015, CCR
“a admis excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 19 din Legea nr. 682/2002 (articolul modificat recent - n. red.), constatându-se că soluția legislativă reglementată de art. 19 din Legea nr. 682/2002 care exclude de la beneficiul reducerii la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege persoana care are calitatea de martor (...) și care nu a comis o infracțiune gravă este neconstituțională”.
Legea 200/2023 a aliniat legislația din mai multe domenii la o serie de decizii ale CCR. Printre altele, de pildă,
a modificat definiția abuzului în serviciu.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)