În contextul obiectivelor stabilite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, a fost stabilit cadrul normativ pentru aprobarea procedurii de organizare și desfășurare a concursurilor naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin trei categorii/grade de funcții publice. Obiectivul e acela de a avea un nou sistem de recrutare, „transparent și incluziv”, reforma urmând să fie realizată „în tandem cu o puternică digitalizare a sectorului public și cu dobândirea de competențe digitale în rândul funcționarilor publici”.
În acest sens, ANFP a publicat în dezbatere vara asta un proiect pentru modificarea și completarea Codului administrativ. Față de documentul inițial pus în dezbatere la ANFP, pe masa Executivului a ajuns săptămâna trecută un proiect mult mai extins - „neadoptarea proiectului de act normativ ar periclita realizarea Jalonului 417, respectiv finalizarea anuală a cel puțin două concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin 3 categorii/ grade ale funcției publice – termen de realizare până la data de 31 decembrie 2023”.
Astfel, odată adoptată, OUG nr. 121/2023 pentru modificarea și completarea Codului administrativ a apărut pe 28 decembrie în Monitorul Oficial.
Teoretic, jalonul nr. 417 din PNRR („Finalizarea anuală a cel puțin două concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin 3 categorii/grade de funcții publice"), presupune „bifarea”, până la final de an, a următoarelor etape:
- în trimestrul II - Hotărâre de guvern care reglementează concursul național (recrutare extinsă);
- în trimestrul III - Software/platformă pentru organizarea concursului național (recrutare extinsă) - platforma fiind operațională;
- în trimestrul IV - Lansarea concursului național de recrutare a funcționarilor publici.
Concursul național pentru ocuparea funcțiilor publice era stabilit până acum destul de sumar între prevederile din Codul administrativ (OUG nr. 57/2019). Potrivit regulilor de până acum, concursurile de recrutare în funcția publică s-au realizat conform prevederilor art. 618 din cod, iar organizarea concursurilor de recrutare era integral în responsabilitatea autorităților și instituțiilor publice, urmând o procedură în trei pași, iar evaluarea constă în mare parte în testarea cunoștințelor legislative și a capacității de memorare a candidaților. Fiecare concurs presupunea constituirea de comisii la nivelul fiecărei autorități sau instituții publice, iar procedura de concurs era departe de dezideratul de digitalizare, uniformizare și de ideea de a aduce cei mai potriviți oameni în sistem.
Anul trecut, în decembrie, era oficializată o ordonanță de urgență prin care era introdusă în Codul administrativ o nouă anexă, privind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor funcții publice vacante. Următorul pas după implementarea proiectului-pilot este, așadar, extinderea concursului național.
Între altele, arată ANFP, „datele colectate prin sondajul adresat participanților la proiectul-pilot din cadrul analizei ex-post arată o evaluare foarte bună a echității și corectitudinii proiectului-pilot: 83% dintre candidați au încredere în corectitudinea proiectului-pilot în mare sau foarte mare măsură și 82% dintre aceștia cred că noul model asigură recrutarea bazată pe merit în mare sau foarte mare măsură. Rezultatele analizei ex-post prevăd că participanții la proiectul-pilot apreciază în măsură foarte mare (peste 80%) că proiectul-pilot și modul de organizare al acestuia corespunde cu valorile și așteptărilor lor referitoare la recrutarea pe baze de merit, transparența procesului, claritatea și accesibilitatea informației și a procesului, corectitudinea procesului în ansamblu și a evaluării în particular”.
Pentru a asigura un cadru unitar de competențe în sectorul public, noua ordonanță prevede noi reguli pentru ocuparea funcțiilor publice și pentru verificarea competențelor specifice în cazul transferului, detașării sau promovării temporare în funcții de conducere.
De asemenea, se remarcă un accent pus pe competențele lingvistice și digitale, cu stabilirea unor niveluri minime de competență pentru ocuparea anumitor funcții publice, reflectând astfel importanța adaptării la schimbările tehnologice și la contextul internațional.
Totodată, este adăugată o nouă anexă la Codul administrativ (anexa nr. 10), ce cuprinde norme privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici.
Noua ordonanță stabilește care sunt datele și informațiile privind categoriile de personal cuprinse în Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public. Apare în cod, totodată, un articol distinct care prezintă stabilitatea în funcția publică. Ce înseamnă asta? Că de fiecare dată când apar modificări legislative cu privire la condițiile de ocupare a unei funcții publice, funcționarii care ocupă acele posturi vor avea 36 de luni la dispoziție să bifeze noile condiții dacă nu le îndeplineau deja. Sunt modificate, de asemenea, regulile pentru promovarea în funcțiile publice de conducere.
Va fi nevoie, desigur, de o platformă informatică de concurs, ce va fi administrată de ANFP.
Comentarii articol (1)