Nu este în niciun caz începutul unui banc. Este povestea Baidu.com, al patrulea cel mai vizitat website din lume, conform contorizarilor de trafic ale Alexa.com. Milioane de vorbitori de limba chineza din toata lumea acceseaza zilnic Baidu.com pentru cautari diferite pe Internet. Website-ul beneficiaza de aportul important al autoritatilor chineze, care îl ajuta sa treaca peste concurenta acerba a unor companii straine cu pretentii, precum Google, Yahoo! sau Microsoft.
Desi încearca de aproape doi ani sa cucereasca piata chineza, Google este în impas. La început, a fost Guvernul SUA, care dorea sa impuna companiilor americane reguli de baza ce trebuie respectate atunci când interactioneaza cu guverne straine. S-a adaugat apoi Guvernul Chinei, care impune companiilor straine sa semneze, la intrarea pe piata, documentul intitulat „Declaratia publica privind autodisciplina întreprinzatorului pe piata chineza de Internet“. Au fost apoi acuzatii de colaborare cu autoritatile chineze în cenzurarea unor rezultate ale cautarilor întreprinse prin Google.com.
Dupa ce au fost depasite toate aceste obstacole, când drumul parea sa fie mai usor pentru Google, a aparut un concurent la care nu se astepta nimeni: o companie chineza care ofera cautari pe Internet, folosind o interfata foarte simpla, asemanatoare google.com. Baidu.com detine acum peste 60% din piata de cautari din China, aruncând la cosul de gunoi visul Google de a domina si cautarile chinezesti pe Internet.
Din multe puncte de vedere, Baidu.com este exemplul clasic al jucatorului care se specializeaza pe o nisa puternica si îsi propune sa dezvolte acel segment cât se poate de mult. Probabil ca în strategia de viitor a companiei chineze nu exista si un plan de internationalizare a motorului de cautare. Baidu.com stie ca atuul sau principal este dominatia pietei chineze si, odata cu trecerea anilor, inertia de dezvoltare a economiei chineze nu poate decât sa aduca din ce în ce mai multi bani companiei.
O Limba care stabileste recorduri
În concordanta cu Guinness World Records 2006, limba chineza, cu cei 915 milioane de vorbitori (doar vorbitori folosind dialectul mandarin), este cea mai vorbita limba nativa din lume. Aproape 20% din populatia lumii vorbeste limba chineza, ca limba nativa. În acest context, nu e de mirare ca realizarea unui motor de cautare adaptat la piata chineza de Internet a fost multa vreme un scop greu de atins. Dificultatile se datoreaza în principal complexitatii acestei limbi.
Spre exemplu, un vorbitor nativ de limba chineza poate sa utilizeze pâna la 38 de moduri de a spune „eu“, în functie de situatia în care se gaseste. Este deci important ca un motor de cautare care ofera rezultate în aceasta limba sa cunoasca în amanunt sintaxa si morfologia limbii chineze. Nu degeaba, odata cu lansarea Baidu.com, fondatorul Robin Li a decretat ca în China cautarea este o arta, si nicidecum o stiinta.
Multi se întreaba de unde vine numele „Baidu“. Potrivit relatarilor oficiale ale website-ului, acesta este inspirat de un poem scris acum 800 de ani, în timpul dinastiei Song. Poemul compara cautarea frumusetii ratacite în marasmul cotidian cu urmarirea unui vis pentru îndeplinirea caruia este nevoie sa depasesti multe obstacole. Literal, „baidu“ înseamna „de sute de ori“. Numele a fost deci ales ca reprezentare a cautarii continue a idealului personal.
Un proiect personal
Baidu.com a acoperit un gol atunci când a fost lansat. Putina lume stie ca, în 1996, Robin Li a dezvoltat un prim mecanism de cautare care se numea „analiza linkurilor“. Acesta presupunea ca o pagina este cu atât mai importanta, cu cât alte pagini fac referire la ea în Internet (principiul seamana izbitor cu „google page rank“, nu?). În 1998, Baidu a început ca un serviciu de cautare furnizat catre diverse portaluri din China. Abia în 2001, pe baza estimarilor lui Li, a fost lansat motorul de cautare Baidu.com.
Website-ul era foarte asemanator cu google.com. În schimbul promisiunii de a permite cenzurii chineze sa opereze în liniste asupra rezultatelor cautarilor sale, Baidu si-a asigurat suprematia pe piata chineza. Google, în schimb, la fel ca si celelalte motoare americane de cautare, e blocat frecvent de chinezi prin intermediul firewall-ului menit sa cenzureze orice prezumtie de activitati subversive. În 2004, website-ul a început sa produca profit. Pentru a îmbunatati facilitatile acordate utilizatorilor, echipa Baidu face modificari constante ale produselor si serviciilor oferite. Spre exemplu, a fost introdusa o facilitate denumita „cautare fonetica“ sau „pin-yin“, care le permite utilizatorilor sa introduca în câmpul de cautare cuvinte sintagme în limba chineza, folosind alfabetul limbii engleze.
Politica de dividende
„Nu am declarat niciodata si nici nu am platit niciodata dividende. Nu am prezentat niciun plan prin care ne propuneam sa platim dividende pentru actiunile obisnuite detinute de investitorii nostri. În prezent, ne propunem sa retinem majoritatea si chiar integralitatea, uneori, a profitului înregistrat, pentru a opera si extinde afacerea. Consiliul director al Baidu este singurul care poate decide modificarea acestui plan, în sensul platii unor dividende“. Asa afirma fara drept de apel pagina dedicata investitorilor din cadrul Baidu.com. Totusi, odata cu listarea la bursa a Baidu, pretul actiunilor a cunoscut o crestere extraordinara, dovada clara a valorii pe care investitorii o acordau pozitiei companiei.
În august 2005, Baidu a fost listat pe NASDAQ, în SUA, si a pornit de la un pret de 27 de dolari pentru o actiune. Când s-a încheiat prima zi de tranzactionare, Baidu atinsese un nivel de 122 de dolari pe actiune, în crestere cu 354% fata de pretul afisat la începerea tranzactionarii. A fost cea mai mare crestere a pretului unei actiuni pe piata NASDAQ, în prima zi de tranzactionare, dupa prabusirea bursei din 2000. Deodata, Baidu devenise o companie de 4 miliarde de dolari. Dupa fluctuatii mari, actiu-nile s-au stabilizat în prezent la a-proape 90 de dolari bucata, fapt care îi aduce lui Baidu o capitalizare de 2,95 de miliarde dolari.
Crestere in ritm ametitor
Piata chineza înseamna foarte mult din perspectiva ofertantilor de servicii pe Internet. Populatia conectata la Internet, în China, continua sa creasca într-un ritm ametitor. China Internet Network Information Center raporteaza ca 123 de milioane de chinezi navigheaza acum frecvent pe Internet, cu 20% mai multi ca în anul precedent. Doar SUA au un numar mai mare de utilizatori conectati la Internet, 204 milioane. Numarul de website-uri din China a ajuns la aproape 800.000, cu 20% mai mult ca anul trecut. În acelasi ritm promit sa creasca si piata cautarii contextuale, si orice alt serviciu cu valoare adaugata, atasat operatiunii de cautare pe Internet.
Comentarii articol (0)