Măsura se adresează operatorilor economici care își desfășoară activitatea în imobile sau spații în care nu pot fi instalate sau nu au fost încă instalate rampe sau alte variante de acces al persoanelor cu dizabilități și instituie obligația de a oferi informații clare și corecte clienților care intră în aceasta categorie, referitor la modalitatea de acces a acestora în incintele respective.
Astfel, pentru persoanele nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, firmele au obligația să transmită comunicările, informările, avertizările sau indicațiile referitoare la posibilitățile de acces și în varianta audio sau ”prin utilizarea oricăror mijloace fizice ori digitale specifice”.
În plus, companiile care activează în spații unde nu pot fi instalate rampe de acces au obligația să informeze ”prin orice mijloace, pe uși sau pe panouri, în imediata vecinătate a căii de acces”, modalitatea în care persoanele cu dizabilități pot beneficiade asistență și de ajutorul de care au nevoie.
Prevederi specifice pentru operatorii de transport rutier, aerian, naval și feroviar
Conform documentului, transportatorii trebuie să furnizeze informații clare cu privire la accesul persoanelor cu dizabilități în mijloacele de transport și în spațiile aferente. Informațiile trebuie să fie sub forma unor instrucțiuni vizibile, constând în pictograme simple, concise, intuitive și inteligibile, privind urcarea și coborârea persoanelor cu dizabilități din mijloacele de transport, inclusiv referitoare la obligația personalului angrenat de a le informa cu privire la stația unde urmează să efectueze coborârea, precum și modalitatea concretă prin care acestea vor fi sprijinite. De asemenea, operatorii de transport public trebuie să amplaseze marcaje speciale și panouri informative la peroane, refugii și stații, pentru a indica locul ușii dedicate accesului persoanelor cu dizabilități și pentru a oferi instrucțiuni privind modalitatea de preluare a acestora. Operatorii trebuie să afișeze procedura de urcare și coborâre a persoanelor cu dizabilități și să asigure ca șoferii să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la stația de coborâre și modul în care acestea vor fi ajutate. Informațiile trebuie să fie accesibile și persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, inclusiv prin utilizarea alfabetului Braille.
În aeroporturi, trebuie să se furnizeze informații privind sprijinul acordat persoanelor cu dizabilități pentru acces, circulație și îmbarcare.De asemenea, este obligatorie afișarea pe ușile de acces, pe panourile informative aflate în imediata vecinătate a acestora sau în sălile de așteptare indicații clare și accesibile tuturor categoriilor de persoane cu dizabilități, constând în pictograme sau semnale luminoase precum și un sistem audio, privind modalitatea prin care aceste persoane sunt sprijinite pentru a avea acces, circula sau a se îmbarca. Aceste informații trebuie să fie integrate în regulamentele operatorilor de transport și ai spațiilor respective.
Operatorii de transport public trebuie să ofere persoanelor nevăzătoare comunicări, informații și avertizări în format audio sau Braille. În faza de proiect a orinului se prevedea că, pentru documentele și materialele oferite consumatorilor, inclusiv facturi și contracte, companiile vor fi obligate să ofere variante dedicate persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, inclusiv prin utilizarea alfabetului Braille, însă aceste prevederi au fost eliminate din forma finală a documentului.
Comentarii articol (0)