Șoferii mijloacelor de transport în comun sunt obligați să asiste persoanele cu dizabilități, atât la urcarea, cât și la coborârea din vehicule. Deși inclusiv în regulamentul intern al STB se specifică faptul că ”în cazul solicitării directe sau al acționării comenzilor specifice (de înclinare sau deschidere a rampei, pentru accesul persoanelor cu dizabilități locomotorii), conducătorul vehiculului este obligat să” ofere asistență, două astfel de cazuri, în care șoferii au refuzat să ajute persoanele cu dizabilități, au ajuns în atenția CNCD.
Faptele, petrecute în urmă cu doi ani, au avut drept protagoniști doi șoferi angajați ai STB, care au refuzat să deschidă rampa pentru persoane cu dizabilități a autobuzelor pe care le conduceau, împiedicând astfel accesul acestora în autobuze. În plus, unul dintre șoferi a fost acuzat că a avut un limbaj injurios față de persoana cu dizabilitate și însoțitorul acesteia.
CNCD a concluzionat, prin Hotărârea 449/2023, că atât comportamentul activ, cât și cel pasiv, care generează o favorizare sau defavorizare nejustificată ori supunerea la un tratament injust sau degradant pe baza dizabilității, atrag răspunderea contravențională.
CNCD a sancționat unul dintre șoferii STB cu o amendă contravențională în cuantum de 1.000 de lei, având în vedere că și-a cerut scuze, iar pe cel de-al doilea cu o amendă de 3.000 de lei, întrucât nu și-a manifestat regretul față de fapta săvârșită și nu a cerut scuze pasagerilor afectați de comportamentul său.
În același timp, societatea de transport bucureșteană a fost absolvită de răspundere, deoarece a demonstrat că a luat măsurile necesare pentru adaptarea mijloacelor de transport și pentru pregătirea angajaților săi, inclusiv aplicând sancțiuni disciplinare împotriva celor doi șoferi, înainte de pronunțarea hotărârii Consiliului.
Comentarii articol (0)