- Legea 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale;
- OUG 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social;
- Legea asistenței sociale 292/2011;
- Legea 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice;
- Legea 78/2014 a voluntariatului.
- reglementarea la nivelul Legii 197/2012 a unor aspecte care sunt prevăzute acum în normele metodologice (HG 118/2014) sau în ordine ale Ministerului Muncii și modificarea acestor prevederi;
- revizuirea criteriilor de acreditare a persoanelor juridice care doresc să obțină calitatea de furnizori de servicii sociale, vizând:
- calitatea managementului organizațional și a planului de dezvoltare a serviciilor sociale în acord cu politicile naționale;
- profesionalismul și integritatea comportamentală a membrilor organelor de conducere, persoanele desemnate pentru managementul serviciilor sociale; se solicită ca documente justificative caziere judiciare și de integritate comportamentală;
- interzicerea prestării serviciilor sociale de către operatorii economici cu scop lucrativ, cu excepția celor care sunt întreprindere socială;
- includerea vizitei de evaluare în teren ca etapă obligatorie în procesul acreditare ca furnizor de servicii sociale;
- în actul de înființare/ statut trebuie să fie prevăzută activitatea de acordare de servicii sociale - recunoașterea calității de furnizor de servicii sociale se face exclusiv pentru activitățile CAEN, care au corespondent în Nomenclatorul serviciilor sociale;
- revizuirea documentelor justificative prin completarea acestora cu plan de dezvoltare a serviciilor sociale pe care intenționează să le înființeze, elaborat în concordanță cu politica națională; modelul-cadru al planului de dezvoltare (aprobat prin ordin comun al ministrului muncii și al ministrului familiei), cazierul judiciar al persoanei juridice, cazier judiciar și certificat de integritate comportamentală al membrilor organelor de conducere și al persoanelor desemnate să se ocupe de administrarea serviciilor sociale, precum și consimțământul prin care furnizorul de servicii sociale își exprimă acordul cu privire la efectuarea evaluării, monitorizării și controlului la sediul furnizorului de servicii sociale/serviciului social. Pentru întreprinderile de economie socială se solicită atestatul de întreprindere socială;
- includerea verificării în teren de către inspectorii sociali într-un termen de 15 zile de la data înregistrării cererii de acreditare a furnizorului de servicii sociale, cu respectarea termenului de soluționare a cererii de 30 de zile;
- scurtarea de la trei la doi ani a perioadei în care un furnizor de servicii sociale care a obținut certificatul de acreditare se angajează că va avea cel puțin un serviciu social licențiat și precizarea în mod expres că certificatul de acreditare nu acordă furnizorului de servicii sociale dreptul de a acorda servicii sociale, înainte de obținerea licenței de funcționare;
- revizuirea documentelor justificative prin completarea acestora cu:
- extras de carte funciară pentru informare, valabil la data depunerii cererii, însoțit, după caz, de documentul care atestă dreptul de administrare, de concesiune sau de folosință asupra spațiului în care funcționează serviciul social, cum ar fi: contract de comodat, de închiriere, de concesiune, de administrare, de schimb etc.;
- CV-ul unui asistent social cu drept de exercitare a profesiei;
- o copie de pe contractul de muncă sau contractul de prestări servicii încheiat cu asistentul social, pentru o perioadă de muncă/prestare a activității conform normativului de personal pentru asigurarea managementului de caz;
- lista persoanelor angajate cu precizarea calificării (cod COR) și a contractelor individuale de muncă pentru serviciile sociale existente, respectiv organigrama și statul de funcții aferente serviciului social nou înfiinţat pentru care se solicită licenţierea;
- lista persoanelor cu care au încheiat contracte de voluntariat și tipul activității în care urmează să fie implicate persoanele voluntare, după caz;
- autorizația sanitară de funcționare sau, după caz, documentul prevăzut în procedura în vigoare privind reglementarea sanitară pentru funcționarea activităților cu risc pentru starea de sănătate a populației;
- autorizația de securitate la incendiu sau, după caz, documentul care atestă faptul că nu se supune autorizării la incendiu;
- consimțământul prin care furnizorul de servicii sociale își exprimă acordul cu privire la efectuarea evaluării, monitorizării și controlului la sediul serviciului social/furnizorului de servicii sociale;
- scurtarea termenului de soluționare a cererii de licențiere a serviciului social de la 60 de zile la 45 de zile, care includ realizarea verificării în teren de către inspectorii sociali, într-un termen de 15 zile de la data înregistrării cererii de licențiere;
- creșterea nivelului de îndeplinire a standardelor minime de calitate de la 75% la 90%, constatat la evaluarea în teren, pentru ca inspectorul social să propună menținerea licenței de funcționare provizorii și să poată acorda un termen pentru remedierea aspectelor care au condus la neîndeplinirea în totalitate a standardelor minime, astfel încât o nouă vizită de evaluare în teren și recomandarea acordării licenței de funcționare să se realizeze în cadrul perioadei de trei luni, respectiv șase luni;
- reducerea, pentru centrele cu cazare, de la 12 luni la trei luni a perioadei de valabilitate a licenței de funcționare provizorii, urmând ca vizita de evaluare în teren să fie realizată în maximum o lună, astfel încât să fie redus riscul pentru persoana beneficiară a serviciului social; reducerea, pentru centrele fără cazare, a perioadei de valabilitate a licenței de funcționare provizorie de la 12 luni la șase luni;
- evaluarea și monitorizarea în teren se realizează de o echipă formată din doi inspectori sociali, fără a anunța în prealabil furnizorul de servicii sociale cu privire la data vizitei. Extinderea condiției ca vizitele să nu fie anunțate, pentru toate situațiile de evaluare și monitorizare;
- posibilitatea participării directorilor executivi ai agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială la activitățile de control și avizarea de către aceștia a procesului-verbal de control;
- verificarea conformității și respectării normelor de igienă și sănătate publică, a normelor privind securitatea la incendiu, precum și a altor condiții/cerințe/norme pentru care au fost emise autorizații administrative prealabile de funcționare se realizează de personalul de specialitate desemnat de instituțiile care au emis autorizațiile de funcționare, respectiv, după caz: din domeniul sănătății publice, al pazei contra incendiilor, al sănătății și securității în muncă etc.;
- se pot organiza echipe mixte cu alte instituții de control care eliberează autorizații administrative prealabile funcționării, respectiv alte instituții cu atribuții de control. În acest sens, se încheie protocoale de colaborare, inspectorul social fiind coordonatorul intervenției;
- suspendarea licenței de funcționare poate fi dispusă prin procesul-verbal de control, care trebuie să conțină și măsuri pentru asigurarea continuității serviciilor sociale acordate persoanelor beneficiare;
- retragerea licenței de funcționare poate fi dispusă în regim de urgență prin decizie a directorului agenției județene pentru plăți și inspecție socială;
- termenul de soluționare a cererilor de acreditare a furnizorilor de servicii sociale și de licențiere a serviciilor sociale aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a legii (21 aprilie) se prelungește până la completarea dosarelor, dar nu mai târziu de data de 2 iunie 2024;
- inspectorul social beneficiază, în activitatea în teren, de sprijinul poliției locale sau, după caz, al organelor de poliție de pe raza teritorială în care funcționează serviciul social;
- normarea inspectorilor sociali cu respectarea raportului de o echipă la 20 de structuri publice sau private de asistență socială;
- acordarea licenței inițiale de funcționare presupune constatarea la evaluarea în teren a respectării în totalitate standardele minime de calitate;
- introducerea unei secțiuni noi - mecanisme de monitorizare permanentă a calității serviciilor sociale, de asigurare a transparenței și de creștere a gradului de prevenire a riscului de abuz și neglijare;
- creșterea cuantumului pentru amenda contravențională aferentă funcționării serviciilor sociale fără licență de funcționare;
- reglementarea nerespectării obligației de a permite accesul reprezentanților organelor de control, la sediul serviciului social/furnizorului de servicii sociale, în oricare alt spațiu în care există suspiciunea rezonabilă că pot fi adăpostiți beneficiarii, ca fiind contravenție. Constituie circumstanțe agravante dacă, în această perioadă, în spațiul respectiv s-a comis o infracțiune;
- nerespectarea de către furnizorii de servicii sociale a obligației de a deține licență de funcționare pentru serviciile sociale, după ce au primit deja amendă contravențională pentru această faptă, și după emiterea deciziei de retragere a licenței de funcționare pentru constatarea unor fapte grave care conduc la încălcarea drepturile fundamentale ale beneficiarilor, punându-se în pericol viața acestora, constituie infracțiune în conformitate cu Codul Penal;
- reglementarea Registrului național de evidență a persoanelor beneficiare de servicii sociale;
- furnizorii de servicii sociale asigură participarea personalului la cursuri de specializare/instruire pe tema drepturile fundamentale ale omului, la riscul de abuz, neglijare, discriminare sau tratamentului degradant sau inuman.
Modificările aduse prin Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstince:
- Combaterea abuzului și neglijenței: Persoanele vârstnice vor beneficia de servicii specializate pentru prevenirea și combaterea abuzului și neglijării. Acestea vor fi oferite de autorități publice și organizații neguvernamentale, inclusiv de către poliția locală.
- Decizii în absența consimțământului: În cazul în care o persoană vârstnică nu este în stare să își dea consimțământul pentru servicii de îngrijire, decizia va fi luată de către reprezentantul său legal sau convențional.
- Formare profesională: Autoritățile vor asigura programe de formare pentru personalul implicat în asistența socială și poliție, în scopul îmbunătățirii prevenirii și gestionării cazurilor de abuz și neglijență.
- Protecția drepturilor: Drepturile persoanelor vârstnice vor fi verificate de inspectorii sociali prin controale tematice, inopinate și investigații sociale.
- Îngrijire la domiciliu: Serviciile de îngrijire la domiciliu vor putea fi oferite în baza unui contract de prestări servicii încheiat între îngrijitor și persoana vârstnică sau reprezentantul său legal.
- Asistență juridică: Persoanele vârstnice vor fi asistate de autoritățile tutelare în încheierea actelor de proprietate sau contractelor de închiriere/comodat.
- Sancțiuni: Legea va include acum și reglementări privind sancțiunile pentru cei care nu respectă prevederile referitoare la asistența socială.
Comentarii articol (0)