Potrivit dispozițiilor OUG 20/2023, care a modificat anul acesta Codul de procedură fiscală, avem mai multe noutăți la regulile de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale (forma clasică și forma simplificată), multe din ele vizând în mod direct sau indirect chiar cele expuse mai sus.
Astfel, conform prevederilor actului normativ menționat anterior, pot beneficia de eșalonarea la plată și debitorii care nu au în proprietate bunuri în vederea constituirii de garanții în cuantumul prevăzut la art. 193 alin. (13) - (15) din Codul de procedură fiscală şi nici nu pot constitui niciun fel de garanţie ori cuantumul garanţiilor constituite este mai mic de 50% față de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, însă pentru cel mult șase luni, dacă aceștia îndeplinesc toate celelalte condiții pentru acordarea eșalonării, menționează în cererea de eșalonare și prezintă informații care justifică situaţia de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești şi capacitatea financiară de plată pe perioada de eşalonare la plată.
În principiu, pentru ca un debitor să poată beneficia de eșalonare la plată, acesta trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și să aibă capacitate financiară de plată pe perioada de eșalonare;
- să constituie o garanție;
- să nu se afle în procedura insolvenței;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară;
- să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Această condiție trebuie îndeplinită la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
Alte reguli introduse prin OUG 20/2023, în ceea ce privește accesarea de către debitori a eșalonării la plată, sunt următoarele:
- debitorul poate depune cereri de modificare a eșalonării ori de câte ori este necesar pentru obligațiile fiscale stabilite în acte administrative fiscale ce au fost suspendate și pentru care suspendarea executării actului administrativ fiscal a încetat după data comunicării deciziei de eșalonare la plată și pentru obligațiile fiscale stabilite de alte autorități a căror administrare a fost transferată la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) după emiterea unei decizii de eșalonare la plată, cu excepția situației în care debitorul a solicitat eșalonarea la plată a acestor sume;
- debitorul va avea posibilitatea de a solicita, o singură dată într-un an calendaristic sau fracție de an calendaristic, menținerea unei eşalonări a cărei valabilitate a fost pierdută, dacă cererea este aprobată de ANAF înainte de executarea garanţiei sau înainte de stingerea tuturor obligaţiilor fiscale care au făcut obiectul eşalonării la plată, după caz;
- nu intră în sfera eșalonării la plată, în formă simplificată, obligațiile fiscale care reprezintă accize, impozitele și contribuțiile sociale obligatorii cu reținere la sursă sau reținute prin stopaj la sursă, așa cum sunt definite de Codul fiscal, și taxele aferente activităților din domeniul jocurilor de noroc;
- nu mai există posibilitatea acordării în paralel a eșalonării la plată (clasică) și a eșalonării la plată în formă simplificată.
- să depună o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
- să nu se afle în procedura falimentului;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioară datei depunerii cererii și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară;
- să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Condiția se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal.
- achitarea accizelor și a taxelor aferente activităților din domeniul jocurilor de noroc, nestinse la data comunicării deciziei de eşalonare la plată şi care nu fac obiectul eşalonării la plată, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării acestei decizii, deoarece acestea au fost excluse din sfera de acordare a eșalonării la plată în formă simplificată;
- achitarea impozitelor și contribuțiilor sociale obligatorii cu reținere la sursă sau reținute prin stopaj la sursă, nestinse la data comunicării deciziei de eşalonare la plată şi care nu fac obiectul eşalonării la plată, în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării acestei decizii, deoarece acestea au fost excluse din sfera de acordare a eșalonării la plată în formă simplificată.