Acesta are ca scop creșterea gradului de digitalizare a serviciilor consulare. Mai exact, apare posibilitatea ca cetățenii să acceseze servicii consulare online, lucru care elimină necesitatea deplasării la autorități pentru a le obține.
Totuși, legea nu stabilește concret și categoriile de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic, documentele eliberate care se pot expedia prin servicii de curierat ori procedura de depunere şi soluţionare a cererilor respective. Toate acestea, precum și alte detalii, au fost stabilite joi, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului MAE 200/2024.
Ordinul apărut recent stabilește că serviciile consulare pentru care cererile se pot depune în format electronic sunt următoarele:
- verificarea autenticității permisului de conducere românesc;
- eliberarea adeverinței de cazier judiciar;
- eliberarea documentelor specifice solicitate de autoritățile locale în cadrul diferitelor proceduri administrative, exclusiv pentru situația în care nu este necesară prezența fizică la sediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României în străinătate sau nu trebuie să prezinte acte justificative în original.
Pe de altă parte, serviciile consulare pentru care cererile se depun la sediile misiunilor diplomatice și oficiilor consulare și documentele eliberate se pot expedia prin servicii de curierat sunt următoarele:
- eliberarea de pașapoarte simple electronice;
- eliberarea de acte de stare civilă;
- transmiterea actelor obținute de la autoritățile de resort din România.
În iarnă s-a stabilit, în primul rând, că cererea de servicii consulare se poate depune personal sau, după caz, se poate transmite în format electronic.
Apoi, după cum apare în noul act normativ, “în funcție de tipul de serviciu consular solicitat și de opțiunea titularului cererii, documentele eliberate în cadrul activității consulare se ridică personal sau, după caz, se expediază prin servicii de curierat, cu suportarea cheltuielilor de expediție de către solicitanți, ori se transmit în format electronic, după ce au fost emise și semnate cu semnătură electronică calificată”.
În fine, sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetățeni permite emiterea și eliberarea documentelor consulare. Înainte, Legea 62/2019 stabilea că prin acest sistem informatic sunt procesate cererile de servicii consulare, se înregistrează cetățenii români aflați în străinătate, se procesează și se centralizează evaluările, sugestiile și propunerile venite de la cetățeni, se poartă corespondența interinstituțională și se ține evidența cazurilor de asistență și protecție consulară.
Comentarii articol (0)