ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Oficial: De-acum, pot fi făcute modificări fiscale rapide pentru introducerea sau majorarea de impozite, taxe și contribuții, în caz de deficit bugetar excesiv
Atunci când statul intră în deficit bugetar excesiv, autoritățile pot face modificări rapide pentru a introduce sau majora impozite, taxe și contribuții, conform unei ordonanțe de urgență oficializate miercuri de Guvern. Până acum, astfel de măsuri trebuiau operate cu cel puțin șase luni în avans, să intre în vigoare la data de 1 ianuarie și să rămână neschimbate cel puțin un an.
Articolul continuă mai jos
„Prezentul cod se modifică și se completează prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. În cazul în care prin lege se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, acestea vor intra în vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecărui an și vor rămâne nemodificate cel puțin pe parcursul acelui an. (...)Fac excepție (...) modificările care decurg din angajamentele internaționale ale României, precum și modificările și/sau completările prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, exclusiv în situații extraordinare de procedură de deficit bugetar excesiv constatate potrivit tratatelor Uniunii Europene și regulamentelor subsidiare agreate la nivel european”, prevede, mai nou, articolul 4 din Codul fiscal, în urma modificărilor operate în 20 septembrie 2023 prin
OUG 74/2023.
Concret, partea de după sintagma
„modificările care decurg din angajamentele internaționale ale României” este complet nouă. Conform autorităților, există situații extraordinare în care
interesele financiare ale României pot necesita modificări rapide prin care se introduc sau majorează impozite, taxe și contribuții. Din acest motiv, predictibilitatea poate fi „sacrificată” uneori de autorități în interes bugetar.
„În acest context legislativ, în situații extraordinare de deficit bugetar, în care se impune luarea unor măsuri urgente de consolidare fiscal-bugetară în interesul public și strategic al României, pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice, gestionarea fondurilor europene, pentru a evita riscul de suspendare a fondurilor alocate prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență - n. red.) și Politica de Coeziune sau de creștere a costului finanțărilor pentru refinanțarea datoriei publice, cât și pentru finanțarea deficitului bugetar, este necesară flexibilizarea condițiilor din Codul fiscal care restricționează posibilitatea introducerii de impozite, taxe sau contribuţii obligatorii noi, majorarea celelor existente, eliminării sau se reducerii facilităţilor existente, a căror intrare în vigoare să fie prevăzută la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I”, scria în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în
forma sa de proiect.
Proiectul ce a devenit OUG 74/2023 fusese lansat în dezbatere publică pe 19 septembrie 2023, iar o zi mai târziu a fost adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.
Prin această flexibilizare,
Guvernul pregătește terenul pentru un proiect de lege cu modificări ample ce țin de impozite, taxe și contribuții, care urmează să fie adoptat în Parlament pe responsabilitatea Guvernului. Majoritatea prevederilor urmează să se aplice de la
1 ianuarie 2024. Autoritățile explică faptul că România se află în prezent în deficit bugetar excesiv, acesta fiind și motivul din spatele reformei fiscale pregătite pentru anul viitor.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)