ACCES PREMIUM
De ce premium?
Impozit pe profit: Ce provocări va aduce firmelor apariția impozitului minim pe cifra de afaceri
Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri, pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, va veni la pachet cu o serie de provocări pentru companii, sunt de părere specialiștii de la PwC România. În linii mari, contribuabilii ar trebui să se aștepte la creșterea complexității regulilor de calcul de la impozitul pe profit și la o reducere a veniturilor disponibile pentru investiții.
Articolul continuă mai jos
Plătitorii de impozit pe profit care au o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro în anul precedent vor datora la stat
un impozit minim pe cifra de afaceri în cotă de 1%, începând cu 2024, așa cum reiese dintr-un proiect lege pregătit de Guvern pentru asumarea în Parlament. În acest context, fiscaliștii au discutat pe larg, la o conferință recent organizată de PwC, despre provocările la care ar trebui să se aștepte companiile vizate de această măsură. Iată principalele idei de reținut:
1. Ce domenii de activitate sunt țintite?Daniel Anghel, Partener la PwC:
„Principalele sectoare afectate sunt energie, auto, tutun, farma și construcții. O parte importantă dintre aceste companii sunt deja supraimpozitate - precum cele din sectorul de petrol și gaze sau producătorii și furnizorii de energie electrică. Companiile din sectorul automotive sunt cele care au o contribuție semnificativă la exporturile României, cu marje de profit reduse sau cu pierderi din cauza crizei semiconductorilor la nivel global. Sectorul contrucțiilor a avut cea mai mare contribuție la creșterea reală a produsului intern brut în anul 2022, ca urmare a investițiilor în infrastructură, însă în trimestrul al doilea din 2023 vedem deja o încetinire, în special pe zona rezidențială. Nu este surprinzător că foarte multe dintre aceste companii sunt și companii reglementate, fie că vorbim de energie sau farma, și putem spune că lucrurile acestea vin să schimbe regulile jocului în timpul jocului.”2. Ce efecte vor apărea după introducerea impozitului?Daniel Anghel: „Impozitul pe cifra de afaceri (ca și consecințe la care ne putem aștepta) va încetini ritmul de creștere economică (într-un context oricum volatil), descurajează investițiile (cu precădere, cele asumate de companii pe termen scurt și mediu). Deși, la prima vedere, putem spune că impozitul poate părea (cel puțin din perspectiva bugetară) un instrument atrăgător, această măsură poate avea un efect contrar, respectiv migrarea activității unor companii către alte state sau amânarea intențiilor de investiții (și asta în contextul în care România, în ultimii doi ani, a avut cifre-record din perspectiva investițiilor străine directe și tocmai redevenisem atractivi pentru investitorii străini). Din păcate, aceste modificări nu au fost însoțite și de o analiză de impact, vor genera, cu siguranță, presiuni inflaționiste, prin transferul costurilor către consumatorii finali, și, nu în ultimul rând, va reduce competitivitatea României, cu impact asupra exporturilor.”3. Cum se va calcula cifra de afaceri la care se va aplica acea cotă de 1%?Ruxandra Târlescu, Partener la PwC:
„În primul rând, aș vrea să menționez faptul că acest impozit minim pe cifra de afaceri va fi datorat, începând cu 1 ianuarie 2024, de către absolut toate companiile care înregistrează în anul anterior o cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro. Atenție, însă: în momentul în care vorbim despre cifra de afaceri, nu vorbim de cifra de afaceri așa cum o știm din situațiile financiare, ci vorbim de un alt mod de calcul - un mod de calcul care adaugă la cifra de afaceri reală și alte venituri. Mai exact, vorbim de o cifră de afaceri calculată ca diferență între venituri totale (toată clasa șapte din situațiile financiare) și venituri scutite (venituri neimpozabile, variația stocurilor, venituri din servicii în curs, despăgubiri, subvenții, în mare). Asta înseamnă că (...) cifra de afaceri este afectată, în sensul în care aceasta crește, nu scade. Deci, atenție când faceți calculul.”4. Care este modul de calcul?Ruxandra Târlescu: „Vorbim de impozit minim pe cifra de afaceri, dar formula de calcul nu înseamnă cota de 1% aplicată la această cifră de afaceri despre care v-am vorbit. Înseamnă o cotă de 1% aplicată la această cifră de afaceri, din care scadem investițiile în active. Pe cale de consecință, avem: venituri totale minus venituri scutite minus investiții. Practic, orice active pe care le cumpărăm sau producem în anul 2024, dacă ar fi să ne raportăm la un prim an, însă scădem și amortizarea contabilă aferentă celor pe care le-am achiziționat în trecut. Deci, modul de calcul are, totuși, în vedere susținerea investițiilor, în ideea în care le scadem din această cifră de afaceri. (...) Urmează să vedem un ordin al Ministerului Finanțelor în care vom avea lista cu activele pe care le putem scădea la acest mod de calcul.”5. Deci, ce se va plăti, efectiv, din 2024, față de ce se plătește acum?Ruxandra Târlescu: „Ca să fie foarte clar - contribuabilii vor plăti maximul dintre ceea ce calculau până acum ca impozit pe profit și ceea ce rezultă ca fiind acest impozit minim pe cifra de afaceri.”6. Ce se întâmplă cu grupurile de impozit pe profit? Impozitul minim le va viza și pe ele?Ruxandra Târlescu: „Potrivit legislației actuale, avem dreptul să optăm pentru grupul fiscal, dacă ne încadrăm și îndeplinim condițiile. Grupul fiscal nu dispare, el rămâne în continuare și companiile care sunt parte a unui grup fiscal își vor calcula individual impozitul minim pe cifra de afaceri, se vor însuma impozitele minime pe cifra de afaceri ale membrilor și ne dă un impozit minim pe cifra de afaceri total, care se va compara cu impozitul pe profit al grupului - maximul dintre cele două se va plăti la bugetul de stat.”7. Impozitul minim pe profit de 15%, ce trebuie implementat în baza unei directive europene, este „compatibil” cu impozitul minim pe cifra de afaceri pe care-l vrea Guvernul?Ruxandra Târlescu: „Simplul fapt că acest Pilon 2 (impozitul minim pe profit de 15%, ce trebuie implementat din 2024 în baza unei directive europene - n. red.) intră în vigoare va ridica multe probleme de complexitate în ceea ce privește calculul de impozit pe profit. Pentru că sunt reguli noi, avem calcule noi de făcut și așa mai departe. Potrivit Pilonului 2, fiecare contribuabil care face parte dintr-un grup cu o cifră de afaceri mai mare de 750 de milioane de euro va trebui să-și calculeze rata efectivă de impozitare. Ea se calculează ca impozit pe profit raportat la profitul contabil, evident, determinat pe reguli de IFRS și așa mai departe. Ei bine, întrebarea pe care noi ne-am pus-o este dacă impozitul minim pe cifra de afaceri este un impozit pe profit? Dacă sunt în situația în care plătesc impozitul minim pe cifra de afaceri, îl voi lua în calcul când îmi calculez rata efectivă de impozitare? Din punctul nostru de vedere, răspunsul ar trebui să fie da, pentru că inclusiv în proiectul de lege este menționat faptul că contribuabilii sunt obligați la plata unui impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.Deci, acest impozit minim pe cifra de afaceri este un impozit pe profit. Și, atunci, măcar atât - impozitul minim pe cifra de afaceri va fi luat în calcul și va îmbunătăți rata efectivă de impozitare pe care o raportați la nivel de grup. Nu în ultimul rând, gândiți-vă cât de complex va ajunge să fie calculul impozitului pe profit. Poate că spuneți că veți plăti mereu impozitul minim de 1% și cu asta basta. Nu-i adevărat. Va trebui, de fiecare dată, să ne uităm la regulile locale, la modul în care calculăm impozitul pe profit, la dosarul de prețuri de transfer, va trebui apoi să calculăm această cotă efectivă de impozitare de 15%, prin raportare la regulile IFRS, va trebui apoi să ne uităm pe ce înseamnă această cifră de afaceri și cu toate deducerile aferente. Deci, lucrurile se complică și, în mod clar, activitatea unui departament de taxe din cadrul grupurilor de companii cu activități complexe va crește.”Atenție! Proiectul de lege urmează să fie adoptat în Parlament, prin asumarea răspunderii de către Executiv, iar conform calendarului anunțat de premier în mai multe rânduri, dezbaterea, adoptarea și oficializarea măsurilor ar urma să se facă în septembrie 2023.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.