Scutirea de la plata rovinietei și a taxei de pod de care beneficiau cei de conduceau un vehicul istoric a fost eliminată în vară, dar nu s-a aplicat imediat, deoarece Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avut nevoie de timp pentru a elimina mașinile istorice înregistrate din sistemul informatic cu ajutorul căruia verifică plata celor două taxe. Astfel, potrivit CNAIR, din 16 octombrie, dată până la care va face toate schimbările necesare, utilizatorii vehiculelor istorice vor trebui să plătească rovinieta și taxa de pod.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România (care va schimba radical, din 2026, taxarea utilizării rețelei de drumuri publice din țara noastră) stabilește că, “la data intrării în vigoare a prezentei legi (21 iulie 2023 - n. red.), exceptarea vehiculelor istorice de la obligația de plată a rovinietă și a tarifului de trecere, stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 15/2002, (...) încetează”.
De asemenea, aceeași lege impune CNAIR eliminarea vehiculelor istorice care au fost exceptate din baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control al rovinietei cu vehicule exceptate.
Pentru că această acțiune se apropie de final, CNAIR a anunțat recent și ziua din care se aplică ridicarea excepției și din care cei ce folosesc mașini istorice la deplasarea pe rețeaua de drumuri din România trebuie să plătească rovinietă și/ sau taxă de pod: 16 octombrie 2023.
“Începând cu data de 16.10.2023, zi până la care CNAIR va finaliza procesul de prelucrare a datelor privind vehiculele istorice care au fost înscrise în baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei cu vehicule exceptate, în vederea eliminarii din aceasta, utilizatorii vehiculelor istorice au obligația de a achita tariful de utilizare și tariful de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România”, a transmis, mai exact, compania.
Prețul rovinietei e stabilit în funcție de categoria vehiculului și de perioada pentru care se plătește. Mai exact, el e cuprins între trei euro (14,89 lei) – în cazul unei mașini mici și a unei durate de șapte zile și de 1.210 euro (6.006,44 lei) – în cazul camioanelor de peste 12 tone, cu minimum patru axe (inclusiv), pentru o perioadă de un an. Lista completă poate fi consultată aici.
Amenzile ce se pot aplica celor care circulă cu mașina pe drumurile publice fără să aibă o rovinietă valabilă sunt cuprinse între 250 și 4.500 de lei. Amenzile cele mai mici se dau în cazul autoturismelor (250 - 500 de lei), în timp ce amenzile cele mai mari se dau în cazul vehiculelor mari de transport de marfă (3.000 - 4.500 de lei).
După cum a stabilit Ministerul Transporturilor prin Ordinul 2.132/2005, vehiculele istorice sunt cele pentru care perioada trecută de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv de vehicul (care a utilizat acelaşi tip de caroserie şi acelaşi tip de motor) este de cel puţin 30 de ani.
Acestea pot fi originale, restaurate sau reconstruite, sens în care deţinătorii lor trebuie să obțină un atestat de vehicul istoric, emis de către Retromobil Club România.
Printre beneficiile deținerii unui vehicul istoric se numără și scutirea de la plata impozitului pe mijloacele de transport.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)