Ai putea crede că a inventa cât mai multe ocazii de joacă este o sarcină foarte dificilă. Dar copiii iubesc joaca și nu au nevoie de nicio încurajare pentru a se juca. Pur și simplu se joacă de când se trezesc și până adorm. Joaca e foarte importantă la vârsta lor. Copiii mici sunt elevi senzoriali, cărora le place să atingă, să miroasă și să guste pentru a înțelege lumea din jurul lor. În joacă, ei descoperă lumea.
Descoperă organizarea și devine responsabil
Ți-ar plăcea să ai un copil responsabil și organizat? Îi poți dezvolta de mic aceste calități. FOTO: Shutterstock
Casa reprezintă prima școală de care au parte copiii noștri. Mulți părinți se plâng de faptul că micuții sunt dezordonați, că nu-și strâng lucrurile. Dar le-ai arătat vreodată cum se face asta? Jocurile care îi ajută să se organizeze s-ar putea să-ți încetinească treburile zilnice din casă, dar acceptă asta și vei avea un copil organizat și responsabil.
JOC: Găsește intrusul! (de la 2 ani)
Nu ai nevoie de niciun lucru special pentru acest joc. Folosește tot ce există în jurul vostru, în casă. Mai întâi, arată-i zi de zi unde stau lucrurile pe care le folosim: sertarul unde „locuiesc“ furculițele, pantofarul unde se odihnește încălțămintea, biblioteca unde dorm cărțile cu povești sau frigiderul, casa alimentelor. Apoi, provoacă-l să găsească intrusul, ascunzând o furculiță în bibliotecă, o jucărie în frigider ori un fruct în bibliotecă. Cere-i să le descopere și să-ți arate unde este, de fapt, locul lor.
BENEFICII: descoperă spiritul organizatoric și îl transformă într-un om responsabil
Potrivit autorilor cărții Common Sense Parenting of Toddlers and Preschoolers (Parenting de bun-simț pentru copii mici și preșcolari), Bridge A. Barnes și Stephen M. York, „aceste sarcini îți oferă o modalitate de a-i învăța pe copiii mici despre responsabilități, lucru care îi poate ajuta să fie de ajutor în familie, în societate, dar care le dezvoltă și lor spiritul organizatoric“.
Descoperă simțurile și învață despre el
Practicat regulat, acest joc îi va îmbunătăți copilului observația, atenția și memoria. Raluca Drăghici, psiholog clinician, autoarea blogului psihologpentrucopii.ro, vine cu o propunere interesantă. Nu ai nevoie decât de o eșarfă cu care să vă legați la ochi, pe rând, și de câteva obiecte din casă, de texturi, mărimi, gusturi și arome diferite.
JOC: Ghicește ce simți! (de la 3 ani)
- Spune-i copilului că o să începeți un joc de ghicit, cu mai multe nivele. Pentru că ochii ne oferă cele mai multe informații despre lume, va trebui să îi acoperim cu o eșarfă, ca să le dăm ocazia și celorlalte organe de simț să ne ofere informații despre lumea din jur. Cât timp copilul este legat la ochi, alege câteva obiecte uzuale și spune-i că trebuie să le pipăie și să își dea seama după formă ce sunt. În funcție de vârsta copilului, poți alege obiecte mai simple (mingi, păpuși, mașinuțe, cărți) sau mai complicate (decorațiuni, spărgător de nuci, ustensile, etc). Alege materiale de diferite texturi, moi și tari: burete, catifea, vată, blană, perie, lemn, metal, plastic. Lasă-l pe copil să pipăie suprafața acestora și să ghicească ce material e. Spune-i să nu se grăbească și să fie foarte atent. De asemenea spune-i să fie atent și la senzațiile de plăcere sau neplăcere pe care le experimentează când le simte. Când micuțul a reușit să le identifice, treci la următoarea etapă. Tocmai a descoperit simțul tactil.
- Următoarea etapă este recunoașterea sunetelor. Pregătește obiecte care fac diferite sunete și apoi pune-l pe copil să le asculte. Alege de exemplu sunetele făcute de o foarfecă, de mașina de tocat, fâșâitul unui material, sunetul făcut de mărgele, de două metale care se freacă, sunetul unui pahar de sticlă etc. Cere-i să spună ce sunete îi plac cel mai mult.
- Următorul nivel este cel al gustului. Dă-i să guste în principal alimente dar și să simtă pe limbă gusturi ale unor obiecte necomestibile (gustul unui obiect din metal, de exemplu).
- Ultimul nivel este cel al mirosurilor. Pregătește atât obiecte cu miros foarte ușor de identificat (portocală, măr), dar și mai inedite (miros de frunze, mirosul unui material, al unei jucării etc). Observă cât de repede sau de încet poate să le recunoască și spune-i să îți indice mirosurile care îi plac și care îi displac.
BENEFICII: îl ajută să exploreze cu toate simțurile și să și le dezvolte
„Acest joc îl ajută pe copil să își dezvolte simțul observației. Dacă îl vei practica regulat, vei observa progrese în capacitatea lui de a ghici și de a observa, atât în timpul jocului, cât și în viața de zi cu zi“, explică psihologul Raluca Drăghici. Observația stă la baza unei bune memorii, așadar jocul poate fi folosit și pentru antrenarea memoriei. Jocul oferă un bun prilej pentru a explora diferitele emoții sau amintiri care apar când simțim unele mirosuri, gusturi, sunete. „Dacă observi că micuțul trăiește anumite emoții intense când aude, simte sau gustă ceva, propune-i, dacă vrea, să spună mai multe despre felul în care se simte sau despre amintirile trezite, și lasă-l câteva secunde să trăiască respectiva emoție“, ne sfătuiește psihologul.
Descoperă cum funcționează lucrurile și înțelege lumea
Majoritatea copiilor cercetează, pun întrebări, încearcă să aplice în joacă ceea ce văd în lumea din jurul lor. Curiozitatea aceasta a lor, firească, naturală, față de cum funcționează lumea trebuie satisfăcută!
JOC: Fă să plouă! (de la 3 ani)
HiMamma propune un experiment care îi va ajuta pe copii să înțeleagă ce se întâmplă când plouă. Ai nevoie de un pahar transparent din sticlă cu pereți înalți, un spray cu spumă de ras, colorant alimentar și apă.
- Umpleți paharul cu apă și puneți spuma de ras în apă cu spray-ul. Așteptați să se ridice la suprafața apei, explicându-i copilului cum se formează norii. Apoi puneți colorant alimentar (de preferat albastru) într-o cantitate mică de apă, într-un alt pahar. Luați apa colorată cu ajutorul unei pipete/seringi și adăugați-o peste „norul“ format. Așteptați. Apa colorată va trece prin spuma de ras și va curge în apa din pahar sub formă de ploaie. Aici poți vedea experimentul.
BENEFICII: își dezvoltă curiozitatea și creativitatea, pe de o parte, dar leagă și o relație frumoasă cu părintele-profesor
Copiii mici își dezvoltă abilitățile motorii fine când iau apa colorată cu pipeta și o pun peste norul din spumă de ras. Cei mai mărișori pot înțelege mai bine cum se formează norii și de unde vine ploaia. Copiii învață foarte multe lucruri experimentând, iar alte jocuri cu apa îi pot ajuta să descopere, spre exemplu, ce se întâmplă când anumite substanțe iau contact cu apa: sarea/zahărul – se dizolvă; nisipul/orezul – se depun pe fundul apei; o bucățică de hârtie/o jucărie ușoară – plutesc pe apă; dacă punem apă în congelator – îngheață și o punem ține în mână!
JOC: Pescuim în nisip (de la 3 ani)
Nisipul e preferatul copiilor, dar dacă sunteți în casă și nu dispuneți de acesta, puteți să-l înlocuiți cu făină sau orez. Pescuitul în nisip presupune ascunderea unor obiecte metalice mici, șuruburi, cuie etc., în nisip/orez. Apoi, cu ajutorul unui magnet (poate fi cel de pe frigider), arată-i copilului cum să pescuiască metalele ascunse. Ca să fie și mai distractiv, ascunde-le tu fără ca el să știe. Spune-i doar numărul obiectelor din metal pe care trebuie să le descopere.
BENEFICII: vor înțelege concepte de bază ale științei, dezvoltându-și curiozitatea și creativitatea
Aceste jocuri îi ajută pe copii să înțeleagă concepte științifice de bază. Chiar dacă nu înțeleg procesele sau cuvintele științifice, tot le vor găsi interesante. Vor înțelege cum funcționează lucrurile și lumea în care trăiesc.
JOC: Sub lupă! (de la 4 ani)
Curiozitatea, motorul dezvoltării cognitive a ființelor vii, se regăsește din plin în copilărie. Bunicii sunt grozavi pentru acest joc, au răbdare și timp pentru explicații. Dar și părinții se simt atrași. Jocul constă în a alege un obiect, fruct, plantă – orice este interesant pentru copil – și a-l desface bucată cu bucată pentru a fi cercetat în întregime. Propunerea vine de la psihologul Raluca Drăghici:
- „Începeți cunoașterea obiectului cu ajutorul simțurilor: mai întâi studiați în detaliu cum arată, ca și cum îl vedeți pentru prima oară. Observați-i suprafața, culorile, forma, mărimea. Apoi închideți ochii și mirosiți-l, încercând să vă dați seama dacă are un miros specific sau nu este un miros bine definit. Dacă este comestibil, gustați-l și descrieți cât mai în detaliu gustul lui. Apoi, închizând ochii, puneți mâna pe el și examinați atent textura și greutatea. Este plăcut sau aspru? Face anumite sunete sau nu?
- După ce ați explorat suprafața, începeți să vedeți din ce părți componente este alcătuit. Pe cât posibil desfaceți-l în bucăți, spunând cum se numesc acestea și ce particularități au. La ce folosesc? Ce se poate face cu acest obiect?
- Următoarea etapă are rolul de stimulare a creativității. Întreabă-l pe copil cu ce altceva seamănă obiectul. Ce îi trece prin minte când îl vede? Lasă-l să dea cât mai multe răspunsuri posibile.
- Ultima etapă este cea în care tu și copilul va trebui să vă gândiți cum altfel s-ar mai putea folosi acesta și ce s-ar putea schimba la el ca să devină mai bun. Pentru ca micuțul tău să fie stimulat să aducă soluții noi, va trebui să eviți să îi critici răspunsurile, chiar dacă nu sunt realiste.“
BENEFICII: îl liniștește și îi dezvoltă atenția la detalii
Jocul propus se potrivește mai ales copiilor agitați, energici ori neatenți, care nu dau o mare importanță lucrurilor din jur. „Îi va ajuta să descopere detalii fascinante ale lucrurilor din jurul lor, recuperând din informațiile pe care le pierd când sunt în viteză“, spune Raluca Drăghici.
Interpretează roluri și descoperă cum se simt alții
În jocul de rol, copilul intră în pielea personajului, iar tu, ca povestitor,
poți pune întrebări pentru a afla ce simte copilul în legătură cu diverse situații din viața lui. FOTO: Shutterstock
Jocul de rol, cum îl numesc psihologii, se referă la acele situații când copilul se deghizează și intră în pielea unui personaj. Jocul de rol nu apare doar atunci când copilul e mare și înțelege că are nevoie de o pălărie roșie pentru a fi Scufița Roșie. El apare mult mai devreme, încă de când copilul se joacă singur, cu casa păpușilor sau garajele cu mașinuțe. Ai observat că un copil vorbește pe diferite voci uneori, când se joacă singur? Ei bine, acesta este jocul de rol.
JOC: Eu sunt… prietenul meu (de la 6 ani)
Raluca Drăghici ne propune următorul joc de rol cu scopul de a afla cum arată prietenul copilului nostru. După câteva discuții cu copilul despre cine este prietenul lui, a venit vremea să jucăm o piesă de teatru în care copilul va intra în rolul prietenului său. Ajută-l să-și aleagă garderoba (copiii adoră să se deghizeze), întâmplarea pe care vrea să o joace, iar tu intră în rolul povestitorului.
Odată personajul creat, este momentul să începeți jocul de rol propriu-zis. Povestitorul începe, spunând încă o dată cine este personajul și tot ce știe despre el, precum și locul în care se află acesta. Apoi, copilul trebuie să îl interpreteze pe personaj, de această dată trăind felul în care acesta se simte, gândește și mai ales acționează. Când observi că a intrat în pielea personajului, întreabă-l pe copil mai multe referitor la ce își dorește acest personaj, ce vise și temeri are și mai ales cum face față problemelor de peste zi.
BENEFICII: va învăța să-i înțeleagă pe ceilalți și relația dintre ei și el
Jocul poate fi făcut atât pentru dezvoltarea imaginației (pentru asta, recomandate sunt jocurile de rol în care copilul interpretează un animal, un erou sau chiar o plantă), cât și pentru a-l ajuta pe copil să îi înțeleagă mai bine pe ceilalți, spune psihologul. „Dacă micuțul are dificultăți în relația cu un alt copil, poți să te joci cu el punându-l o vreme în papucii celuilalt copil. Astfel, îl vei ajuta să îl înțeleagă mai bine pe celălalt și să își dezvolte empatia“, ne sfătuiește Raluca Drăghici.
De asemenea, psihologul spune că prin acest joc, poți afla care sunt nevoile copilului tău, pentru că, de fapt, copiii vorbesc despre ei chiar și atunci când joacă un rol. Întreabă „personajul“ care sunt problemele lui, cât de grele i se par, ce și cine l-ar putea ajuta.
Descoperă lumea lui și învață să se poarte în lumea mare
Fă-i cunoștință cu toți membrii familiei cât mai devreme. Va înțelege că face parte dintr-o comunitate unită,
care îl iubește și îl va susține. FOTO: Shutterstock
Familia este prima comunitate pe care o poate înțelege un copil. Când ajung la grădiniță sau la locul de joacă vor ști să-și facă prieteni și să-i respecte, dacă au învățat amabilitatea și grija față de ceilalți până la 3 ani, în lumea de acasă.
JOC: Lumea mea (de la 3 ani)
Luați o coală mare de hârtie și lipiți în mijlocul ei o poză a copilului sau un desen care să îl reprezinte pe cel mic. De jur împrejur, lipește poze cu ceilalți membri ai familiei – mama, tata, frați/surori, bunici, unchi, mături, veri. Chiar și animale de companie dacă există. Scrieți-le numele. Povestiți în fiecare zi despre oamenii din familie. Când cineva din familie este bolnav, încurajează-l pe cel mic să-i facă un desen sau să vorbească la telefon cu acea persoană. Învață-l să se gândească la ei când îi citești povești despre alte familii (chiar dacă sunt familii de animale). Pe măsură ce crește, adăugați personaje noi. Povestiți cu el în fiecare zi despre noii lui prieteni – uneori va vrea să adauge personaje noi, alteori să le înlăture. Discutați motivele.
BENEFICII: va învăța că aparține unui grup unit
Va învăța că este minunat să aparții unei familii, să fii iubit și apreciat. Va înțelege că face parte din viața altora și că alții se gândesc la el, chiar dacă nu-i vede în fiecare zi. Va înțelege că el reprezintă ceva pentru fiecare dintre ei. Și va descoperi ceva interesant de făcut cu fiecare dintre ei. Însă, cel mai important, va descoperi sentimentul că aparține unui grup unit. Și când va ajunge în alte comunități – locul de joacă, grădiniță, școală, grupul de prieteni – va respecta acest model.
Articol preluat de pe www.totuldespremame.ro. Puteţi citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)