Ce știm: Comisia va decide cum se reduce deficitul
Toate statele membre vor trebui să negocieze cu Comisia planul anual de cheltuieli nete specifice. Pe această cale, Comisia se va asigura că traiectoria datoriei pe 10 ani se află „pe o plauzibilă pantă descendentă” în țările cu un nivel al datoriei peste 60% din PIB.Pentru celelalte țări datoria trebuie să rămână la „niveluri prudente”.
Cheltuielile nete ar trebui să se bazeze pe o analiză a sustenabilității datoriilor realizată de Comisie. Metodologia urmează să fie publicată și va conține de două prevederi de „salvgardare”:
- o ajustare primară structurală minimă anuală de cel puțin 0,5 puncte procentuale pentru țările cu deficite de peste 3% din PIB
- o reducere minimă a datoriei pentru țările cu niveluri de îndatorare peste 60% din PIB.
Comisia va ține sub observație ”indisciplinații”, deja 3% din PIB e prea mult
Comisia va ține evidența abaterilor anuale de la traiectoria cheltuielilor nete în țările cu niveluri de îndatorare peste 60% din PIB și pentru țările cu deficite peste 3% din PIB.În cazul în care se constată depășirea unui anumit prag al deficitului negociat, va fi declanșat un raport al Comisiei, care ar putea conduce apoi la deschiderea unei proceduri de deficit excesiv (PDE), brațul corector al regulilor fiscale ale UE.
Investițiile verzi nu au tratament preferențial
În sfârșit, știm că investițiile în tranziția verde nu se vor bucura de niciun fel de tratament preferențial. Va exista însă un tratament oarecum preferențial al cheltuielilor pentru apărare, deoarece investițiile în acest domeniu vor fi văzute ca un ”factor de atenuare” în situația în care ar trebui să se declanșeze o procedură de deficit excesiv.Cifrele importante care încă nu sunt decise.
O mare parte din construcția sustenabilității fiscale este încă ascunsă de ceață deoarece negociatorii au dezbătut în general principii. Nu există încă texte exacte ce ar putea fi supuse aprobării.În primul rând, trei cifre importante nu au fost încă decise:
- nu știm cât de mare va fi rata minimă de reducere a datoriei publice
- nu știm la ce nivel de depășire a cheltuielilor se va declanșa analiza Comisiei care va sta la baza declanșării procedurii de deficit excesiv
- nu știm cât de mare trebuie să fie „marja de siguranță” de menținere deficitului sub 3% din PIB
Citește integral articolul pe www.cursdeguvernare.ro.
Comentarii articol (0)