De la 30 noiembrie 2023, comercianții din România trebuie să aplice SGR, conform HG 1074/2021, pentru produsele în ambalaj reciclabil, indiferent de originea lor. Consumatorii plătesc o garanție de 0,5 lei la cumpărarea produsului și o primesc înapoi când returnează ambalajul la un punct de colectare.
O categorie aparte de comercianți este a celor care își desfășoară activitatea online. În ceea ce îi privește pe aceștia, prevederile referitoare la SGR li se aplică, dar nu în totalitate, specificitatea activității lor permițându-le o serie de derogări de la regulile generale.
Comercianții online care vând produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, au obligația, ca toți ceilalți, de a se înregistra în baza de date a SGR.
De asemenea, comercianților online le revine și obligația de a plăti furnizorului lor garanția aferentă produselor achiziționate care se încadrează în normele SGR și de a o recupera ulterior, la vânzarea către clienții lor. În ceea ce privește publicitatea referitoare la sistemul de garantare – returnare, ei sunt obligați să informeze cumpărătorii cu privire la faptul că le este percepută garanția, pentru produsele supuse acestui regim.
Spre deosebire de ceilalți comercianți, însă, cei online au avantajul că nu vor fi obligați să organizeze puncte de colectare a ambalajelor SGR și nici să returneze garanția aferentă acestora către consumatorii finali.
Clienții vânzătorilor online trebuie să știe că oricare alți comercianți trebuie să primească ambalajele SGR de la consumatori, fără a le solicita bonul fiscal de achiziție. Aceștia trebuie să informeze consumatorii, inclusiv la raft, despre produsele care intră în SGR, valoarea și modalitatea de restituire a garanției, adresa și programul punctului de returnare, precum și despre marcajul SGR de pe ambalaj. Garanția se restituie în numerar, voucher sau transfer bancar, în funcție de posibilitățile comerciantului.
Pentru a putea fi returnate, ambalajele SGR (indiferent de unde au fost cumpărate) trebuie să fie goale, nedeteriorate și să aibă simbolul și codul de bare SGR. Ambalajele SGR pot fi returnate în orice punct de returnare din țară, în termen de 24 de luni de la data scoaterii lor de pe piață. Consumatorii pot verifica dacă un produs face parte din sistem prin marcajul SGR, informațiile din magazine sau verificarea online.
Comentarii articol (3)