Pentru a elimina o situație întâlnită recent, în care zeci de persoane ce, în ciuda faptului că primesc indemnizații pentru nevăzători, dețin în continuare un permis de conducere, un grup de parlamentari propune, prin intermediul unui proiect legislativ aflat în dezbaterea Senatului, ca persoanele cu dizabilități sau tulburări psihice să fie verificate, iar în anumite situații să li se anuleze permisul auto. Printre altele, atunci când se stabilește termenul permanent de valabilitate a unui certificat de încadrare în grad de handicap, comisia de evaluare va trebui să verifice dacă respectiva persoană are un permis auto valid și să propună polițiștilor rutieri anularea lui, dacă acest lucru se impune.
În primă fază, prin
proiectul de lege de la Senat este vizată modificarea
Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, astfel încât persoanelor cu dizabilități ce au încadrări incompatibile cu șofatul să li se poată anula permisul de conducere.
Mai exact, se aduc unele clarificări legate de una dintre obligațiile actuale ale comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, adică va fi completată și va stabili că această comisie
”revocă sau înlocuiește măsura de protecție stabilită, în condițiile legii, dacă împrejurările care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat, cum ar fi cazul în care în funcție de gradul de handicap al adultului, acesta beneficiază de permis auto valid”.
Apoi, atunci când este emis certificatul de handicap cu valabilitate nelimitată pentru cei cu afecțiuni ireversibile și care nu pot urma programe de recuperare (
obligație apărută anul acesta), comisia de evaluare va verifica, printre altele, dacă persoanele pe numele cărora este emis certificatul au diverse categorii de permise auto valide, propunând Direcției Rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române anularea lor,
dacă acest lucru se impune.
În plus, la evaluarea persoanelor cu handicap grav se va verifica obligatoriu dacă acestea au sau nu drept de a conduce un vehicul.
Dacă nu vor respecta viitoarele reguli, comisiile vor risca amenzi din ce în ce mai mari, ce vor putea ajunge până la 100.000 de lei.
Apoi, proiectul de față vizează modificarea
Legii 487/2002 a sănătății mintale și a protecției persoanelor cu tulburări psihice.
Astfel, dacă se evaluează starea de sănătate mintală a unei persoane și se constată
existența unor tulburări psihice, rezultatul evaluării se consemnează în sistemele de evidență medicală și este adus la cunoștința persoanei în cauză, reprezentantului său legal ori convențional sau, la cererea expresă, autorităților în drept, așa cum se întâmplă și în prezent, dar
rezultatul evaluării va trebui să ajungă și la polițiștii rutieri, pentru a vedea dacă persoana respectivă are capacitatea psihică de a deține permis de conducere.
Medicii psihiatri ce nu vor ține seama de aceste schimbări vor risca sancțiunile amintite, respectiv amenzi de până la 100.000 de lei.
În fine, proiectul legislativ modifică și
Codul rutier, astfel încât să se precizeze clar că examinarea medicală se face pentru a certifica starea de sănătate și calitățile fizice necesare unui conducător auto și în conformitate cu Legea 448/2006 și Legea 487/2002.
Totodată, tot în Codul rutier se introduce și precizarea că afecțiunile medicale incompatibile cu calitatea de conducător auto trebuie stabilite de Ministerul Sănătății, dar doar după consultarea Direcției Rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române.
„Prezenta propunere legislativă vine în contextul în care se întâmplă o serie de evenimente rutiere provocate de către persoanele care au permis auto, dar sunt încadrate în diferite stadii de handicap sau diagnosticate cu o serie de boli psihice care demonstrează incapacitatea fizică de a conduce mijloace auto.Ca exemplu putem menționa, ca studiu de caz, situaţia din cursul acestui an când, la nivelul județului Olt, zeci de persoane, care primesc indemnizații pentru nevăzători, deţin și permise de conducere”, subliniază inițiatorii măsurilor.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să treacă de Parlament, să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (1)