ACCES GRATUIT
Avocatul Poporului: Bursele de merit ar trebui acordate în funcție de note, nu pentru minimum 30% din elevii unei clase
Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constituțională a României (CCR) noua lege a învățământului preuniversitar, deoarece consideră că bursele de merit ar trebui date în funcție de rezultatele evaluării performanțelor școlare ale elevilor, nu unui număr minim dintr-o clasă, ca acum. În prezent, potrivit noii legi a învățământului, sunt alocate burse de merit pentru minimum 30% din elevii dintr-o clasă, indiferent de notele obținute de aceștia.
Articolul continuă mai jos
După cum
a anunțat în această săptămână, Avocatul Poporului a contestat la CCR noua lege a învățământului preuniversitar, respectiv
Legea 198/2023. Mai precis, e luat în discuție articolul 108 al acestei legi.
La alineatul 12 al articolului menționat, Legea învățământului preuniversitar stabilește că
“bursele elevilor din învățământul preuniversitar sunt alocate din bugetul Ministerului Educației, după cum urmează: bursele de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu respectarea criteriilor și condițiilor stabilite prin metodologia-cadru”.
Avocatul Poporului e de părere că această reglementare
“deturnează natura juridică a bursei de merit, creând premisele ca elevii cu performanțe slabe să beneficieze de o bursă de merit”.
Asta se-ntâmplă în condițiile în care același articol stabilește că bursa de merit reprezintă o
formă de stimulare a performanței elevilor.
Așadar, cu toate că bursa de merit e gândită pentru stimularea performanței elevilor, prevederile criticate de Avocatul Poporului dau posibilitatea și elevilor cu note mici să obțină o astfel de bursă, acordarea ei fiind bazată doar pe apartenența la un grup (30% din elevii din clasă).
“Evaluarea în învăţământ înseamnă și selecţie, iar selecţia presupune identificarea celor mai buni prin intermediul notării. Una din funcţiile importante ale evaluării este cea de selecţie, pe lângă multe altele, cum ar fi funcția educativă, funcția de feedback, de certificare, de competiție etc. Selecția pe baza unor criterii de calitate (notele) are un impact major asupra poziției școlare a elevului. Nevoia de selecţie apare din faptul că există un univers şcolar şi social competitiv. Dar, în același timp, trebuie să vorbim despre o selecţie rezonabilă, pe baza unor criterii clare, iar nu simpla apartenenţă la un procent de elevi. Lipsa de selectivitate poate induce în conștiința elevilor, a părinţilor și a altor factori educaţionali ideea lipsei de calitate a procesului de educație și de formare. Bursa de merit trebuie să fie expresia unei selecții bazate pe criteriul meritocraţiei, specific sistemului public de educaţie”, apare în motivarea Avocatului Poporului.
Pentru că bursele de merit se dau acum pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, sunt cazuri în care beneficiază de ele
elevi ce au medii mai mici de nota 5. Mai precis,
potrivit datelor furnizate de Ministerul Educației, 1,84% din totalul burselor de merit sunt alocate mediilor sub nota 5.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)