Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin publicat azi în Monitorul Oficial, procedura aferentă repartizării pe clase a copiilor la începutul fiecărui an școlar. Astfel, fiecare instituție va avea propria procedură, în baza unor criterii generale stabilite de noul ordin. Norma vine să pună în aplicare principiile desegregării și combaterii discriminării, conform noii legii a educației preuniversitare.
Ordinul ME 3.945/2024, aplicabil de azi, este menit să definească procedura care trebuie urmată pentru stabilirea modului în care se va face repartizarea antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor înscriși în grupe sau clase, la începutul fiecărui an școlar.
Conform documentului, creșele, grădinițele, școlile și liceele își vor elabora propria procedură privind repartizarea copiilor, ordinul stabilind criteriile generale care trebuie respectate, astfel încât să fie evitată orice forma de segregare sau discriminare a acestora.
Ordinul pentru distribuirea copiilor în instituțiile de educație timpurie și în ciclurile primar și secundar, la nivelul claselor de început, cum ar fi grupa mică, clasa pregătitoare și clasa a V-a, stabilește ca aceștia să fie distribuiți aleatoriu, fie prin
tragere la sorți, fie în
ordine alfabetică.
Decizia în acest sens urmează să fie luată de către consiliul de administrație al fiecărei școli, cu participarea părinților în calitate de observatori.
În ceea ce privește elevii claselor a IX-a, ordinul prevede că distribuirea acestora pe clase se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, pe câte două liste, pe criteriul de gen (fete/ băieți). De asemenea, documentul specifică faptul că distribuirea copiilor pe clase se va face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, câte un elev la fiecare clasă. Astfel, primul elev va fi distribuit în clasa a IX-a A, al doilea elev în clasa a IX-a B, până la ultima clasă de la specializarea/ calificarea profesională respectivă, după care procesul este reluat.
În plus, procesul de constituire a claselor va respecta și principiul continuității studiului limbii moderne L1 și L2 din ciclul gimnazial.
În ceea ce privește gemenii sau tripleții, părintele sau reprezentantul legal al acestora depune o declarație la unitatea de învățământ, în care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași clasă sau în clase diferite. În situația în care părintele dorește înscrierea fraților în aceeași clasă, aceștia vor fi repartizați în clasa în care a fost distribuit primul dintre frați.
Norma a fost elaborată pentru a pune în aplicare prevederile articolului 23 alineatul 10 din
Legea 198/2023 privind învățământul preuniversitar, care prevede că ”
pentru a asigura respectarea principiului desegregării școlare și al combaterii oricăror forme de discriminare asumat la nivelul sistemului național de învățământ, la începutul nivelului de învățământ, formațiunile de studiu se vor constitui prin distribuție aleatorie a elevilor, acolo unde există mai multe clase pe an de studiu. Procedura de distribuție aleatorie va fi stabilită prin ordin al ministrului educației”.
De asemenea, documentul stabilește, pentru
copiii cu cerințe educaționale speciale, că aceștia vor fi repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/ afecțiune/ dizabilitate/ dificultate de învățare pe care le au, pentru toate nivelurile de studiu.
Daniel Tomoni, coordonatorul biroului de presă al ME, a precizat pentru
avocatnet.ro că măsura vine să completeze seria de reglementări subsecvente noilor legi ale educației, intrate în vigoare anul trecut.
Comentarii articol (0)