Locomotiva germană și problemele ei
Semnalele negative se înmulțesc la adresa economiei germane. Exporturile, unul dintre motoarele principale ale economiei gemane, au scăzut în decembrie cu 4,6%, conform datelor de luni ale institutului federal de statistică, mai mult decât dublul așteptărilor economiștilor care anticipau o diminuare de 2%. Principala cauză o reprezintă scăderea comenzilor noi pentru industrie, arată Institutul Ifo.
Exporturile către țările UE au scăzut cu 5,5% față de luna precedentă, în timp ce exporturile către țările din afara UE au scăzut cu 3,5%, arată biroul federal de statistică.
Cea mai mare economie din Europa a avut cea mai slabă evoluție din zona euro în 2023, fiind afectată de costurile ridicate ale energiei, reducerea comenzilor la nivel global și creșterea ratelor dobânzilor.
Apoi, în noiembrie Guvernul a primit o lovitură neașteptată, când Curtea Constituțională a dat peste cap proiectul de buget pentru 2024, forțând partidele politice dezbinate să găsească o soluție pentru a umple o gaură de 17 miliarde de euro care erau alocați pentru finanțarea economiei.
FMI estimează în ultima sa prognoză că Germania va fi singura țară din cadrul G7 care va suferi o contracție în 2023, iar pentru acest an anticipează un avans de doar 0,9%, sub media de 1,4% pentru economiile avansate.
De asemenea, problemele structurale pe termen lung ale forței de muncă și legate și de infrastructură rămâne nerezolvate.
Aceste aspecte vor frâna suplimentar creșterea economică, trei instituții economice din Germania, reducându-și prognozele pentru 2024, indicând criza bugetului ca principala piedică.
Ifo se așteaptă acum ca economia germană să crească cu 0,9% anul viitor în loc de 1,4%, în timp ce RWI și-a redus prognoza la 0,8% de la 1,1%, iar DIW și-a scăzut prognoza la 0,6% de la 1,2%.
„Incertitudinile întârzie în prezent redresarea, deoarece crește înclinația consumatorilor de a economisi și reduce dorința companiilor și a gospodăriilor private de a investi”, a declarat Timo Wollmershaeuser, șeful departamentului de prognoză al Ifo.
Ce înseamnă problemele economiei germane pentru România?
Exporturile României către Germania au început să scadă încă din 2019, cu un minim în 2020 pe fondul pandemiei, apoi a urmat o revenire în 2021 si 2022 si apoi iar o prăbușire în 2023.
Riscurile pentru economia românască se traduc în primul rând prin scăderea comenzilor din industria românească, Germania fiind țara de destinație a 21% din exporturile fabricilor din România.
La care se mai adaugă și unele indirecte, unele dintre comenzi fiind destinate altor fabrici deținute de companii germane sau dependente de industria germană din alte state est și central europene.
Cei mai mari exportatori ai României vin din sectorul auto, e vorba de Automobile Dacia, Ford şi Daimler. De altfel industria auto ţine în spate astăzi cea mai mare parte a exporturilor locale, atât prin producţia de autovehicule, cât şi prin cea de componente: 28%.
Citește integral articolul pe www.cursdeguvernare.ro.
Comentarii articol (0)