Sistemul de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților a intrat în vigoare la 30 noiembrie anul trecut. La acel moment însă, numărul de ambalaje SGR puse pe piață era, probabil, unul extrem de scăzut. Între timp, la raft au început să apară ușor-ușor noile ambalaje - cu marcajul și codul de bare SGR.
Pentru produsele pe care le vând și care au ambalaje SGR, comercianții sunt obligați să rețină garanția de 50 de bani, alături de toate celelalte îndatoriri care le revin conform HG nr. 1074/2021. Desigur, comercianții au și obligația de a primi ambalajele SGR returnate de consumatori, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal. Iar returnarea ambalajului SGR înseamnă și plata celor 50 de bani, pe care consumatorul îi dorește acum înapoi.
HG-ul menționat prevede dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, punându-l pe comerciant să informeze clienții asupra acestui drept, prin indicarea clară a modalităților disponibile de restituire a garanției.
I-am întrebat pe cei de la ReturRo (administratorul SGR), ce se întâmplă dacă un client solicită garanția, la restituirea ambalajului SGR, exclusiv sub formă de numerar - poate fi refuzat de către comerciantul care dorește să ofere garanția sub forma de voucher?
„Nu, comercianții sunt obligați să returneze garanția sub formă de numerar, voucher sau transfer bancar – aceasta din urmă, la alegerea comerciantului, și cu suportarea comisioanelor bancare de către consumator. Această modalitate de returnare a garanției nu este obligatorie pentru comerciant.
În practică, poate apărea situația în care comerciantul poate emite un voucher, dar trebuie să existe posibilitatea ca acesta să poată fi preschimbat în bani, la un moment ulterior, în cazul în care consumatorul nu dorește preschimbarea acestuia cu alte produse de la comerciantul respectiv”, a explicat RetuRo pentru avocatnet.ro.
Deși oferirea de vouchere este modalitatea pe care o vedem actualmente cel mai des pusă în practică de comercianți, consumatorii nu pot fi forțați astfel să cumpere produse din magazinul unde au returnat ambalajele SGR, pentru că asta le-ar limita dreptul oferit de HG 1074.