Garanția reprezintă suma plătită de către consumator la momentul achiziționării unui produs în ambalaj SGR, separată de prețul produsului. Această sumă este restituită integral consumatorului la momentul returnării ambalajului SGR în cadrul unui punct de returnare. Valoarea garanției este de 0,5 lei pentru toate tipurile de ambalaj SGR. Reglementarea acestui nou sistem, care vizează gestionarea ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, este făcută prin HG 1074/2021.
Comercianții au obligația să accepte ambalajele SGR returnate de consumatori, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal. În plus, comercianții trebuie să afișeze în cadrul structurilor de vânzare informații adresate consumatorilor cu privire la:
- tipurile de produse care fac parte din SGR;
- valoarea garanției;
- posibilitatea consumatorilor de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României;
- adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant;
- modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;
- valoarea garanției, indicată distinct la raft și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR;
- dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, cu indicarea clară a modalităților disponibile de restituire a garanției (nu toate magazinele vor putea oferi cele trei variante prin care se poate face restituirea).
Dacă ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.
Când nu se restituie garanția
Garanția nu va fi restituită către consumatori dacă ambalajul returnat nu îndeplinește anumite condiții, cum ar fi lipsa marcajului specific SGR sau dacă ambalajul nu este golit în întregime de conținut, este degradat sau nu este returnat în maximum 24 de luni de la scoarerea sa de pe piață (informație care se publică pe pagina de internet a administratorului SGR).
Consumatorii pot verifica dacă un produs face parte din SGR prin următoarele metode:
- Marcajul SGR: Producătorii sunt obligați să marcheze ambalajele SGR cu un simbol reprezentativ și un cod de bare care indică apartenența produsului la sistemul de garanție-returnare. Acest simbol este unic la nivel național pentru toate ambalajele SGR.
- Informații în magazine: Comercianții sunt obligați să afișeze în cadrul structurilor de vânzare informații despre tipurile de produse care fac parte din SGR.
- Verificarea online: Unele site-uri web, cum ar fi cel al RetuRO Sistem Garanție Returnare, pot oferi informații suplimentare despre produsele care fac parte din SGR.
Este important de menționat că, în conformitate cu legislația, producătorii nu vor mai putea să-și vândă produsele consumatorilor din România dacă nu s-au înregistrat în prealabil în baza de date a SGR. Prin urmare, majoritatea produselor ambalate ar trebui să poarte marcajul SGR.