Controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se desfășoară în baza unor așa-numite „fișe de control”, documente care conțin o serie de repere privind aspectele pe care inspectorii trebuie să le aibă în vedere atunci când verifică un comerciant. Pe lângă fișele de control specifice fiecărui domeniu de activitate, controalele ANPC urmăresc și anumite aspecte generale pe care fiecare operator economic trebuie să le respecte, indiferent de specificul său. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor. Acesta se bazează pe două directive europene recente, care urmăresc consolidarea protecției consumatorilor, inclusiv printr-o mai bună informare, combaterea practicilor comerciale neloiale și introducerea unor noutăți în legislația națională. Citește articolul
O propunere legislativă adoptată marți la Camera Deputaților prevede valabilitate pe perioadă nedeterminată pentru acordurile și autorizațiile de funcționare emise de consiliile locale comercianților cu sediu fix, atâta vreme cât nu intervin modificări care să afecteze acordul/autorizația, urmând ca operatorii economici să ceară reautorizarea doar când apar modificări și în termenul cerut de lege. Pentru asta, anual, operatorii economici vor trebui să depună declarații prin care-și asumă faptul că nu s-au schimbat condițiile ce au stat la baza acordării acordului/autorizației de funcționare. Citește articolul
Fișa de control folosită de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în desfășurarea controalelor efectuate în parcurile de distracții include informații despre documentația pe care trebuie să o dețină acestea, inscripționarea echipamentelor, măsurile de siguranță și responsabilitățile producătorilor, distribuitorilor, administratorilor și locatorilor de echipamente de agrement. Documentul poate fi folosit de comercianți drept un ghid de bune practici în activitatea lor. Citește articolul
Operarea unui spațiu comercial în România implică respectarea unei legislații complexe, inclusiv afișarea obligatorie a anumitor documente. Aceste documente servesc drept dovadă a conformității cu diverse reglementări legale și oferă transparență pentru consumatori. Citește articolul
Conformitatea produselor alimentare cu indicații geografice protejate (IGP) și a celor cu denumiri de origine protejate (DOP) este supusă controalelor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Conform fișei de control publicate de instituție pe pagina sa de internet, producția, importul, distribuția și comercializarea unor astfel de produse trebuie să îndeplinească rigori specifice, neconformarea comercianților putându-se solda cu amenzi aferente fiecărei abateri constatate. Citește articolul
Ministrul mediului a recomandat clienților cărora comercianții le refuză plata contravalorii garanției pentru ambalajele care fac parte din Sustemul de garantare - returnare (SGR) să se adreseze Gărzii Naționale de Mediu, instituție care a primit instrucțiuni să sancționeze drastic astfel de contravenții. Amenzile pot ajunge la 50.000 lei. Citește articolul
Deși amenzile pe care Autoritatea Națională pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) le poate administra firmelor pot fi drastice, Autoritatea pune la dispoziția comercianților o serie de instrumente care îi pot ajuta să evite astfel de situații. Unul dintre acestea este solicitarea efectuării unui control voluntar, la cererea comerciantului. Citește articolul
Mai nou, comercianții înregistrați în Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) pot folosi o aplicație gratuită, care le vine în ajutor acestora în situația în care colectează manual ambalajele, permițându-le verificarea rapidă a acestora, pentru a vedea dacă respectă regulile SGR. În plus, tot prin această aplicație, comercianții pot solicita RetuRO, administratorul SGR, ridicarea ambalajelor colectate, astfel încât să se reducă spațiul necesar depozitării lor. Citește articolul
Începând cu data de 30 noiembrie 2023, toți comercianții din România sunt obligați să implementeze Sistemul de garanție-returnare (SGR). Acest sistem se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar. O obligație care le revine este aceea de a informa consumatorii cu privire la procedura de returnare a ambalajelor reciclabile și la metodere de returnare a garanției aferente. Citește articolul