Desfășurarea unei activități comerciale presupune o vastă gamă de rigori, iar unele dintre acestea țin de obligația acestora de a afișa o serie de informații destinate consumatorilor. De-a lungul timpului, numărul de plachete informative pe care un magazin, de exemplu, trebuie să le afișeze a crescut considerabil. În cele ce urmează, avocatnet.ro va face o trecere în revistă a informațiilor pe care un comerciant trebuie să le afișeze, în condițiile în care ignorarea acestor obligații se poate solda cu amenzi aplicate de reprezentanții administrației locale ori ai Protecției consumatorului.
Unul dintre cele mai mari inconveniente referitoare la aceste impuneri rezidă din faptul că aceste obligații sunt reglementate de o serie de norme diferite, emise de autorități diferite, astfel încât identificarea lor poate fi uneori dificilă, în condițiile în care ele nu sunt comasate într-o singură sursă.
Orarul de funcționare. Acesta trebuie afișat vizibil la intrarea în unitate și trebuie să respecte reglementările legale privind liniștea publică și autorizația de funcționare.
Autorizația de funcționare din partea primăriei de care aparține spațiul comercial.
Certificatul de înregistrare (CUI) al societății emis de Oficiul Național al registrului Comerțului (ONRC). Aceasta este o cerință impusă de OG 21/1992 privind protecția consumatorilor.
Certificatul constatator emis de ONRC pentru punctul de lucru în care comerciantul își desfășoară activitatea. Acesta este eliberat în baza Legii 359/2004 și este, de asemenea, o reglementare impusă prin OG 21/1992.
Placheta Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Aceasta trebuie să conțină datele de contact corespunzătoare fiecărui județ în parte. Modelul acestei plachete, cu specificul fiecărui județ, poate fi descărcat de aici.
Informare bon fiscal. Mesajul "Această unitate este dotată cu casă de marcat fiscală, conform Legii 116/2004 și OUG. 28/1999. Vă rugăm să solicitați și să păstrați bonul fiscal până la părăsirea unității" trebuie afișat vizibil lângă casele de marcat.
Informare privind adaosul comercial. Adaosul comercial practicat în unitate trebuie afișat la loc vizibil, cu textul simplu: "Adaos comercial 0 – X%", în conformitate cu prevederile actelor normative al căror text poate fi consultat la punctul anterior.
Formularul Ministerului Finanțelor cu privire la utilizarea caselor de marcat aprobat prin OMF 159/2015: ”Dacă nu primiţi bonul fiscal, aveţi obligaţia să-l solicitaţi. În cazul unui refuz, aveţi dreptul de a beneficia de bunul achiziţionat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia. Solicitaţi şi păstraţi bonurile fiscale pentru a putea participa la extragerile lunare şi ocazionale ale loteriei bonurilor fiscale. Este interzisă înmânarea către client a altui document, care atestă plata contravalorii bunurilor sau serviciilor prestate, decât bonul fiscal Pentru a semnala nerespectarea obligaţiilor legale ale operatorilor economici, puteţi apela gratuit, non-stop, serviciul TelVerde al Ministerului Finanteior Publice 0800.800.085”.
Notă de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal. Conform normelor Autorității Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), această notă este necesară dacă localul folosește un sistem de monitorizare video și trebuie să includă o avertizare în acest sens.
Plachetă lipsă autorizație de securitate la incendiu. Conform Legii 28/2018, localurile care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu trebuie să afișeze un panou cu textul "Acest spațiu funcționează fără autorizație de securitate la incendiu".
Plachetă control sanitar-veterinar. Aceasta trebuie afișată la intrarea și ieșirea din unitate, precum și lângă casele de marcat, conform Ordinului Autorității Naționale Sanitar Veterinare 5/2010.
Plan de evacuare. Acesta trebuie afișat în fiecare incintă a localului și conține informații despre evacuarea în caz de urgență, conform Legii 307/2006.
Placheta pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun. Aceasta este o cerință a Legii 15/2016 care modifică Legea 349/2002 și impune afișarea indicatorului "Fumatul interzis" cu simbolul internațional aferent.
De asemenea, magazinele care acceptă plata prin intermediul cardurilor de debit şi al cardurilor de credit emise în România, la terminalele ATM aflate pe teritoriul României, au obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu operaţiunile derulate la ATM, în ordinea efectuării acestora.
Comercianții cu sedii fizice trebuie să afișeze și placheta de informare asupra mecanismului de soluționare alternativă a litigiilor, despre care poți citi aici.
Placheta care anunță faptul că gravidele și persoanele cu copii mici au prioritate în magazine ori instituții publice și acces la locuri de parcare dedicate este, și ea, obligatorie începând de anul trecut.
În plus, pentru societățile cu profil alimentar, sunt obligatorii următoarele avertismente:
- "Fumatul este interzis în această unitate!";
- "Accesul cu animale este interzis!";
- o copie a procedurii de igenizare a magazinului, în cazul societăților cu profil alimentar.
În curând, un ordin recent pus în debatere publică de către ANPC va impune, după adoptare, afișarea informației conform căreia vânzătorilor le este permis să legitimeze clienții care doresc să cumpere produse din tutun ori asociate acestora, în scopul verificării vârstei acestora.
Comentarii articol (0)