În cadrul briefing-ului desfășurat la sfârșitul ședinței de Guvern de joi, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a fost solicitat de jurnaliștii prezenți să facă o serie de precizări referitoare la disfuncționalitățile SGR.
Astfel, în ceea ce privește refuzul comerciantilor de a returna clienților garanția aferentă ambalajelor SGR, oficialul guvernamental a precizat că, în astfel de situații, consumatorii trebuie să reclame incidentul la comisariatul Gărzii Naționale de Mediu din județul de domiciliu, fie în scris, fie telefonic ori pe pagina de Facebook a instituției.
Conform ministrului, astfel de probleme au fost semnalate mai ales în mediul rural, unde clienții se confruntă destul de frecvent cu refuzul comercianților de a rambursa garanția de 50 de bani pentru ambalajele SGR, în special în localitățile mici, deservite de un singur magazin, opțiunile de cumpărare fiind limitate.
Fechet a declarat că refuzul de a rambursa garanția pentru ambalaje are un impact negativ semnificativ asupra mediului. PET-urile și alte recipiente, în loc să fie reciclate, ajung adesea la gropile de gunoi. Aceasta nu doar că afectează mediul înconjurător, dar subminează și eforturile de reciclare și sustenabilitate: ”oamenii trebuie să cunoască faptul că au acest drept de a li se rambursa garanția și, în măsura în care sunt refuzați de către comercianți în legătură cu rambursarea acestei garanții, pot sesiza Garda de Mediu (...). Mesajul pe care l-am transmis deja colegilor mei, comisarii Gărzii de Mediu, este acela că astfel de situații trebuie tratate cu toată fermitatea pentru a descuraja pe viitor un astfel de comportament.
Oamenii, dacă sunt refuzați o dată, de două ori sau de trei ori, s-ar putea să arunce pur și simplu, așa cum se întâmpla și înainte, la pubelă, acele recipiente, înțelegând că sunt, pe de o parte păgubiți cu cei 50 de bani, dar poate că mai important de atât, în anumite situații, înțelegând că acele PET-uri, în loc să ajungă în fabricile de reciclare, vor ajunge în cel mai bun caz la gropile de gunoi”.
Sancțiunile pentru comercianții care refuză rambursarea garanției pot ajunge până la 50.000 lei. Măsura, menită să asigure respectarea drepturilor consumatorilor, este prevăzută în HG 1074/2024, care definește refuzul de returnare a garanției drept contravenție, este sancționată cu amenzi care pornesc de la un minim de 30.000 lei și pot ajunge la 50.000 lei.
Conform hotărârii de Guvern menționate, la achiziționarea unei băuturi conținute de un ambalaj SGR, se plătește în plus o sumă de 50 de bani, cu titlu de garanție. După consumarea băuturii, ambalajul gol poate fi returnat la orice magazin înscris în sistem, moment în care suma de 0,50 lei este restituită. Este important de știut că nu este necesar bonul fiscal aferent achiziției și că ambalajul poate fi returnat la orice magazin sau punct de colectare din țară, indiferent de locul de unde a fost cumpărat produsul. În plus, magazinele care nu sunt înscrise în sistem nu pot vinde băuturi a căror etichetă poarta marca SGR și nu sunt obligate să returneze garanțiile aferente. Doar ambalajele care poartă sigla SGR pot fi returnate pentru a primi garanția înapoi.
Comentarii articol (1)