Perioada târgurilor de toamnă, dar și ale celor care vor fi prilejuite de apropierea sărbătorilor de iarnă vor însemna, pentru operatorii economici care instalează echipamente destinate distracției vizitatorilor, o înmulțire a controalelor efectuate de către inspectorii ANPC.
Pentru acești comercianți, pagina de internet a ANPC oferă informații legate de modul în care inspectorii instituției își vor desfășura controalele. Astfel, documentul publicat pe site - fișa de control aferentă acestui gen de activități, poate constitui un ghid care poate fi folosit pentru punerea în perfectă regulă a operațiunilor comerciale, astfel încât firmele să poată evita eventualele sancțiuni pe care le poate aplica ANPC.
În primul rând, companiile trebuie să se asigure de conformitatea echipamentelor de agrement cu legislația română, mai precis cu HG 435/2010 privind securitatea echipamentelor pentru agrement.
Conform normei amintite, atât administratorul parcului de distracții, cât și operatorii economici au responsabilități în ceea ce privește echipamentele de agrement.
Administratorul parcului trebuie să obțină autorizația de funcționare, să asigure utilitățile necesare și să implementeze măsuri de siguranță, cum ar fi împrejmuirea parcului, delimitarea căilor de acces și asigurarea trusei de prim ajutor. De asemenea, administratorul este responsabil pentru amplasarea unui panou de avertizare la intrarea în parc cu informații esențiale, inclusiv datele de contact ale serviciilor de urgență.
Deținătorul echipamentului trebuie să obțină certificatul de conformitate, să păstreze dosarul tehnic și să inscripționeze pe echipament o serie de informații, inclusiv pe cele referitoare la limite de vârstă pe care trebuie să le aibă utilizatorii, numărul maxim al acestora, greutatea maximă suportată etc.
Aceste informații includ și elemente de identificare a echipamentului, precum și diverse alte caracteristici tehnice. Mai mult, deținătorul trebuie să dețină și să prezinte la control documentele însoțitoare ale echipamentului, să se asigure că echipamentul este utilizat conform instrucțiunilor producătorului și să informeze consumatorii cu privire la modul corect de utilizare și potențialele pericole.
Informarea clienților se face printr-un panou de avertizare amplasat lângă fiecare echipament.
Mai mult, în cazul distracțiilor extreme, organizatorul are responsabilități suplimentare, inclusiv desemnarea unui coordonator de securitate și luarea măsurilor necesare pentru evitarea pericolelor. În cazul închirierii de echipamente, locatorul trebuie să ofere informații detaliate consumatorului cu privire la modul de utilizare, măsurile de securitate și să pună la dispoziție gratuit echipamente de protecție individuală adecvate.
Nerespectarea obligației de a informa consumatorii despre potențialele pericole asociate cu echipamentele de agrement poate poate fi sancționată cu amendă cuprinsă între 200 și 2.000 de lei. De asemenea, inspectorii ANPC pot dispune interzicerea utilizării echipamentului până la remedierea deficiențelor.
Pe lângă panoul de avertizare amplasat lângă fiecare echipament, informații despre potențialele pericole trebuie furnizate și prin intermediul panoului de avertizare de la intrarea în parcul de distracții, în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională. Nerespectarea acestei prevederi atrage aceleași sancțiuni ca și în cazul deficiențelor de informare descrise anterior.
Documente necesare pentru un parc de distracții temporar
Prin urmare, administratorul unui parc de distracții temporar are nevoie de o serie de documente pentru a-și desfășura activitatea în legalitate. Acestea includ:
Documente generale
- autorizația de funcționare a parcului de distracții, emisă de autoritățile publice locale;
- document scris încheiat cu deținătorul fiecărui echipament (dacă este diferit de administrator), care atestă acceptul pentru amplasarea echipamentului și perimetrul alocat.
Documente legate de echipamentele de agrement
- certificat de conformitate pentru fiecare echipament care nu se încadrează în categoria excepțiilor;
- dosarul tehnic care a stat la baza emiterii certificatului de conformitate, păstrat timp de 10 ani de la fabricarea ultimului echipament de același tip;
- desenul de ansamblu al fiecărui echipament;
- instrucțiuni de utilizare, montaj și întreținere pentru fiecare echipament, redactate în limba română;
- documentația furnizată de producător pentru fiecare echipament;
- analiza de risc în exploatare pentru fiecare echipament.
Panoul de avertizare la intrarea în parc trebuie să conțină:
- denumirea parcului de distracții;
- numărul autorizației de funcționare;
- datele de identificare ale administratorului, inclusiv adresa sediului;
- numerele de telefon ale serviciilor de urgență (salvare, pompieri, poliție) și ale ANPC;
- harta parcului de distracții cu amplasarea echipamentelor.
Panoul de avertizare lângă fiecare echipament trebuie să conțină:
- denumirea echipamentului și datele de identificare ale deținătorului;
- modul corect de utilizare și comportamentul adecvat al consumatorilor;
- potențialele pericole identificate în analiza de risc, inclusiv informații despre vârstă, greutate, înălțime sau starea de sănătate.
Toate informațiile furnizate consumatorilor trebuie să fie cel puțin în limba română. În stațiuni și zone turistice, informațiile de pe panourile de avertizare trebuie să fie și în cel puțin două limbi de circulație internațională.
Echipamentele de agrement trebuie să aibă inscripționate, vizibil, lizibil și durabil, informații precum: denumirea, codul de identificare, seria, anul de fabricație, producătorul, limita de vârstă, greutatea maximă admisă, etc.
Tarifele practicate pentru utilizarea sau închirierea echipamentelor, precum și durata aferentă acestor tarife trebuie afișate vizibil, lizibil și într-o formă neechivocă.
Comentarii articol (0)