ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Factura B2B: Din cauza provocărilor practice, e greu de crezut că facturile tipărite chiar dispar de la 1 iulie, opinează fiscaliștii
Contribuabilii care trebuie să implementeze facturarea electronică în 2024, în relația B2B, încă se confruntă cu o serie de provocări practice, spun specialiștii de la PwC România. Din această cauză, este greu de crezut că la 1 iulie chiar vom vedea o trecere la folosirea exclusivă a sistemului e-Factura. Din păcate, autoritățile nu dau vreun semn, cel puțin momentan, că acest termen ar putea fi amânat.
Articolul continuă mai jos
„Nu cred că este fezabil. Și apropo de transmiterea exclusivă a facturilor electronice -- și aici o să mă refer la companiile mari, care știu sigur că s-au ocupat de implementare și sunt foarte serioase în acest proces, nu numai din cauza sancțiunilor, dar mai ales din cauza presiunii comerciale --, cred că ne așteptăm că dacă implementăm și o să fim gata până la 1 iulie 2024, n-o s-o facem la modul ideal. Ne așteptăm să mai vedem artificii, precum generarea și transmiterea manuală, pentru că mai sunt situații când se emit facturi în afara ERP-ului, și sunt foarte greu de acomodat toate aceste procese într-un timp scurt. (...)Nu știm la ce se așteaptă autoritățile și dacă acum, când a început procesul cu adevărat, regândesc sau se mai gândesc. Însă nu s-a vehiculat nicio idee cum că acest termen din 1 iulie ar putea fi împins puțin mai departe. Nu cred în eliminarea facturilor tipărite și în niciun caz de la 1 iulie 2024, pentru că avem atât de multe provocări. Și dacă ne gândim la marile companii, care au atât de multe resurse, trebuie să ne uităm și la companiile mai mici”, a opinat,
într-un podcast recent,
Ramona Curta, Senior Manager la PwC.
Concret, Legea 296/2023 a stabilit un calendar destul de scurt de trecere la folosirea obligatorie a e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B. De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii trebuie deja să folosească noul sistem, însă în paralel pot folosi și regulile vechi de facturare, până la 30 iunie 2024. Totodată, nefolosirea e-Factura poate fi sancționată abia de la 1 aprilie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura ar urma să devină unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, iar facturile tipărite își vor pierde valoarea fiscală.
În acest context, Ramona Curta a detaliat
câteva dintre marile provocări cu care se confruntă contribuabilii în prezent, pentru a înțelege mai bine de ce termenul din 1 iulie este greu de respectat în practică.
1. Se lucrează încontinuu la e-Factura. „Una dintre acestea, care este destul de importantă, este aceea că sistemul e-Factura încă nu este perfect și încă se lucrează la acest sistem. Atunci când se lucrează la sistem apare provocarea, în mediul de afaceri, că sunt întreruperi în planificarea pe care și-au făcut-o pentru testare, în corectarea erorilor, și, mai ales, că uneori avem parte de o lipsă de claritate. Mai mult decât atât, dacă ne uităm la toate modificările care încă se fac în momentul de față, putem spune că suntem un pic mai departe de a implementa decât să fi implementat deja. Mediul de testare nu este identic cu mediul de producție, ceea ce pentru unii poate nu pare mare lucru, însă cei care au început să implementeze în 2023 s-au trezit în ianuarie 2024 că trebuie să facă anumite modificări ca să poată să citească tot ceea ce este în mediul de producție, pentru că nu semăna cu ce este în mediul de testare, și asta a dus la întârzieri. Și aș mai menționa că lipsa unei documentații complete publicate, cu toate scenariile și mesajele de eroare, ridică, din nou, anumite dificultăți mediului de afaceri în procesul de testare.”2. Neclarități la maparea tranzacțiilor. „O altă provocare pe care o vedem în zona aceasta, din interacțiunea cu companiile, este legată de lipsa de claritate și în zona de mapare a tranzacțiilor. Și asta nu numai la nivel de legislație, dar și când vrem să creem o factură trebuie să ne uităm la standardul european, la standardul UBL, la regulile RO-CIUS - acestea nu sunt aduse toate laolaltă și, uneori, toate regulile acestea nu sunt aliniate. Multe dintre restricții nu sunt implementate nici în sistem. Și atunci când încercăm să testăm vedem că orice este posibil, ceea ce duce la o confuzie - pentru că ne întrebăm dacă se poate orice, în orice scenariu, oricând și atunci trebuie să testăm și să testăm iar și, din nou, întârzie procesul de implementare.”3. Accesul în Spațiul Privat Virtual (SPV).
„Aș mai putea să enumăr aici și accesul în SPV al companiilor, pentru că știm că avem nevoie de acces pentru a accesa sistemul e-Factura. Și sunt companii care până la 1 ianuarie 2024 nu aveau acest acces -- sau puteau accesa SPV doar terții, în numele lor -- și trebuie să obțină acest acces.”4. Regândirea unor procese interne. „Mai avem dificultăți pe care le întâmpinăm în regândirea proceselor interne. Și putem să enumerăm aici procesul de analiză și aprobare pentru deconturile angajaților. Pentru că, de la 1 iulie 2024, vom avea niște deconturi care nu mai au în spate facturile, așa cum suntem obișnuiți, și vom vedea provocări în zona aceasta de reconciliere - ce am primit în SPV cu ceea ce avem în deconturile angajaților.”
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (2)