"Avocatii trebuie sa cunoasca foarte bine care sunt cerintele Bruxelles-ului si care sunt deciziile la nivel national. Deci aceasta distinctie intre ce obliga Bruxelles-ul, ce obliga aquis-ul comunitar si ceea ce e o decizie nationala."
Reporter:Ce sunt in fapt euromiturile?Leonard Orban:Sunt imagini sau opinii gresite cu privire la modul in care se aplica legislatia comunitara.
Rep:Sunt euromiturile numai din domeniul legislativ ?
L.O:Da, dar e vorba de aplicarea aquis-ului comunitar, de modul in care se implementeaza. Si sigur lucrurile pleaca de la legislatie. Stiti foarte bine, vorbim de aquis-ul comunitar, la intrarea noastra in Uniunea Europeana, cand aquis-ul va avea aproape o suta de mii de pagini. Si exista obligatia, cel putin pentru o parte din el sa fie transpus in legislatie si sa fie aplicabil. Altele sigur sunt direct aplicabile, dar pentru o parte sunt transpuse in legislatia romaneasca. Si atunci, in special din acest motiv, e vorba de punerea in aplicare a aquis-ului comunitar. In general euromiturile apar in special in domeniile care vizeaza direct populatia. Agricultura e cel mai bun exemplu.
Rep:Considerati ca cei care lucreaza in domeniul legislativ sau cei care lucreaza cu legi mentin euromiturile?L.O.:Nu, nu. E vorba de cei care sunt raspunzatori direct nu numai de adoptarea legislatiei, dar si in special de punerea ei in aplicare. Si aici cred ca din punctul asta de vedere mai e destul de facut in ideea de a forma un numar important de comunicatori capabili sa gaseasca cele mai adecvate mijloace sa transmita populatiei clar ce inseamna integrarea. Nu, deci nu e vorba de cei care adopta legislatia, ci e vorba de cei care se ocupa cu punerea ei in aplicare.
Rep:Ce ar trebui sa faca avocatii ca sa recunoasca euromiturile sau sa se fereasca de euromituri ?L.O.:Nu stiu daca lor le intra in competenta o astfel de chestiune, cred ca mai putin. Ce le recomand este sa cunoasca foarte bine legislatia, sa cunoasca foarte bine aquis-ul comunitar care peste 90% este deja transpus. Sa cunoasca foarte bine cum functioneaza Uniunea Europeana. Sa cunoasca faptul ca de la 1 ianuarie 2007 noi si noi posibilitati se vor ivi. Sa stie de exemplu ca pot sesiza nu numai institutiile statului cand ceva nu e in regula, dar pot sesiza si institutiile comunitare, cu prioritate cu privire la Comisia Europeana, dar inclusiv Curtea Europeana de Justitie. Sigur, procedura e mai complicata, dar oricum trebuie sa stie foarte clar ca exista si altele, sa zic, institutii la care se pot adresa in cazul in care lucrurile nu sunt in regula. Cat priveste chestiunea cu euromiturile mai putin, e o chestiune de comunicatori si de politicieni, mai putin de avocati. In sensul ca acum persista doua imagini total gresite cu privire la ce se va intampla de la 1 ianuarie 2007. O data o imagine ca totul va fi exceptional, ca o sa ne creasca salariile rapid, totul va fi excelent. Si cealalta imagine e ca va fi un dezastru, ca se vor inchide o groaza de companii, ca somajul va exploda, ca preturile vor sari in aer. Nici una, nici alta nu e adevarata. Dar repet, nu e o chestiune de avocati.
Rep:O intrebare primita din partea unui avocat. De la 1 ianuarie 2007 ce o sa se intample ? O sa vina legislatia europeana si o sa se bata cap in cap cu legislatia romaneasca ?L.O.:E o intrebare buna. Aquis-ul comunitar are mai multe parti. In principal ne referim la doua tipuri de acte : directive si regulamente. Directivele trebuie sa fie transpuse in legislatia nationala. Si inseamna ca o transpunere nu se face identic, nu se copiaza, ci se adapteaza la realitatea din teren, dar sigur adaptarea trebuie sa fie facuta astfel incat sa nu incalce principiiile si prevederile incluse in respectiva directiva. Si mai exista si alt tip de acte comunitare care se numesc regulamente. Acestea sunt direct aplicabile. Ce inseamna ? Inseamna ca nu mai trebuie transpuse in legislatie, deci ceea ce se adopta la Bruxelles e direct aplicabil in Romania. Unele dintre aceste regulamente a trebuit sa le preluam in legislatie inainte de momentul aderarii. De ce ? Pentru ca spuneau ca trebuie sa infiintezi o institutie sau vrei sa pui ceva in practica. Si atunci noi nu puteam sa avem sau sa facem trimitere la regulamentele adoptate de UE, pana la momentul aderarii. Si multe dintre ele le-am preluat deja. Toate aceste acte care au preluat regulamente vor fi abrogate la 1 ianuarie 2007 si vor ramane doar acele regulamente care vor fi direct aplicabile. V-am spus ca unele dintre ele, probabil undeva 70-80% le-am preluat in legislatie, dar mai sunt altele 20-30% la care n-a fost nevoie sa le preluam in legislatie, dar ele vor fi direct aplicabile.
Si atunci, la aceasta intrebare se va judeca atat dupa legislatia romaneasca, cat si dupa legislatia comuniatra. Legislatia comunitara direct aplicabila. In plus, mai e ceva foarte interesant, poate sa existe situatia, caci au fost in anumite state membre, cand legislatia nationala n-a fost conforma cu aquis-ul comunitar si in sesnul asta s-a pronuntat Curtea Europeana de Justitie. In acest sens, sititi ce se intampla ? In cazul in care statul nu isi modifica legislatia, pentru ca s-ar putea, au existat situatii in care a fost o decizie a Curtii Europene de Justitie care a spus ca legislatia respectiva nu e conforma cu aquis-ul comunitar. Si statul n-a vrut sa modifice. Stiti ce se intampla ? Daca acea legislatie vizeaza cetateanul sau vizeaza companiile si ei sunt actionati conform legislatiei nationale, orice cetatean sau orice companie se poate duce in instanta si instanta e obligata sa judece pe baza jurisprudentei Curtiii Europene de Justitie. Deci, mai nou, ca sa se inteleaga, elementul fundamental al judecatii, elementul de referinta va fi jurisprudenta Curtii Europene de Justitie. E un salt extrem de serios. In plus vor mai fi foarte multe provocari nu numai pentru avocati, inclusiv pentru magistrati si pentru cei din sistemul judiciar. Sunt multe domenii noi si foarte noi, e multa legislatie total diferita. Sa dau cateva exemple : ajutorul de stat. Pentru prima data am vazut ca se judeca un caz in care s-a hotarat de catre Consiliul Concurentei returnarea ajutorului de stat iar compania s-a dus in instanta. E vorba de Aris Arad. Sunt alte situatii legate de noua legislatie privind achizitile publice, alte situatii privind legislatia in domeniul protectiei mediului, unde regulile sunt complet noi. Deci sunt foarte multe provocari noi si instantelor nu le va fi deloc simplu sa judece, deci provocarea e foarte mare pentru intreg sistemul judiciar.
Rep:Considerati ca dupa 1 ianuarie 2007 se vor mai pastra euromiturile ?L.O.:Bineinteles ca se pastreaza, euromituri exista si in statele membre. Ele uneori sunt intretinute, fie sunt pur si simplu din necunoasterea problematicii, fie sunt intretinute in mod special. De politicieni sau de alte grupuri. Si o sa va dau un exemplu, foarte interesant. Intr-un anumit stat membru, nu o sa ii dau numele, pana la un anumit moment intrarile la muzee erau gratis. Ce s-au gandit guvernantii : tara turistica, nenumarate muzee, ne-ar trebui niste bani in plus la buget. Si atunci au hotarat sa puna bilete. Sa puna bilete pentru straini. Si au pus numai pentru straini, nu si pentru cetatenii din acel stat. Bineinteles ca acesta a fost sesizata Curtii Europene de Justitie si Curtea Europeana de Justitie a spus foarte clar : este vorba de o discriminare intre cetatenii statului respectiv si restul cetatenilor din Uniunea Europeana, in conditiile in care ei trebuie sa fie pusi pe picior de egalitate si atunci este absolut obligatoriu un tratament egal, identic. Ce a facut statul respectiv ? A hotarat sa introduca bilete pentru toata lumea. Si ulterior a aratat cu degetul catre Bruxelles, Strasbourg, deci Uniunea ne-a obligat sa introducem bilete si pentru cetatenii tarii. Cand, de fapt, Curtea Europeana de Justitie a spus tratament egal : bilete pentru toata lumea sau pentru nimeni. Si atunci iar e o intelegere denaturata a problematicii.
Si aici, avocatii, din punctul asta de vedere, trebuie sa cunoasca foarte bine care sunt cerintele Bruxelles-ului si care pur si simplu sunt deciziile la nivel national. Deci aceasta distinctie intre ce obliga Bruxelles-ul, ce obliga aquis-ul comunitar si ceea ce e o decizie nationala. Aceasta distinctie e foarte importanta de cunoscut pentru ca in momentul in care stii ca asta e o decizie nationala poti face presiuni ca ea sa fie modificata. In momentul in care stii ca e o decizie comunitara, e mult mai complicat. Acolo trebuie sa convingi nu stiu cate state membre, deci e cu totul altceva.
Rep.:Ce nu v-au intrebat pana acum jurnalistii despre euromituri ? sau ce ati fi vrut sa va intrebe.L.O.:Nu, eu va spun altceva, nu atat despre euromituri. As fi vrut sa am pana acum discutii pro si contra intrarii noastre in Uniunea Europeana. Lipeste o alta chestiune, care si asta poate fi legata indirect de euromituri, discutiile legate de marile teme europene, marile evolutii europene. Iar lipsesc cu desavarsire dezbaterile din Romania, fie ca sunt dezbateri politice, fie la nivelul mass-media. Marile teme europene lipsesc cu desavarsire.
Si invit magistratii si avocatii sa fie interesati de mari teme, pentru ca ele au un impact foarte important, nu numai asupra tarii tarii, inclusiv asupra sistemului nostru de drept. Sa dau un singur exemplu, discutiile in momentul de fata privind clauza pasarela. Sunt niste discutii care ar trebui sa intereseze in mod foarte atent pe cei care lucreaza in acest sistem, judiciar. Deci atrag atentia asupra acestei clauze, nu vreau sa dezvolt mai mult.
Nota AvocatNet: Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica
Comentarii articol (0)