Legislația pentru combaterea risipei alimentare prevedea de ceva ani o serie de măsuri pe care le pot lua operatorii economici pentru a reduce acest fenomen, însă aceste măsuri au fost facultative până de curând. Printr-o lege care se aplică de joia trecută, mecanismele de prevenire a risipei au devenit obligatorii pentru firme, fiind introduse și o serie de obligații pentru autoritățile și instituțiile care pot ajuta la combaterea acestei risipe.
Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare prevede o listă lungă de măsuri pe care operatorii le aplică conform unei ierarhii date, cel puțin două măsuri fiind obligatorii pentru fiecare operator în parte, indiferent de dimensiunea sa - companie mare sau microîntreprindere, să zicem - atâta timp cât compania activează în sectorul alimentar.
Pe lângă măsurile obligatorii de diminuare a risipei, Legea nr. 217/2016 mai prevede și alte obligații conexe:
- pentru personalul propriu: legea prevede necesitatea de a implementa măsuri de informare şi responsabilizare pentru salariaţi pentru diminuarea risipei alimentare pe lanţul agroalimentar, începând cu producţia, procesarea, depozitarea, distribuţia şi comercializarea alimentelor, inclusiv în sectorul de industrie hotelieră şi al serviciilor alimentare;
- pentru consumatori: legea specifică obligația de a informa consumatorii cu privire la obiceiurile de consum responsabile;
- pentru clienții din sectorul ospitalității: completarea meniurilor cu privire la dreptul clienților de a lua mâncarea rămasă la pachet, fără costuri suplimentare;
- efectuarea de rapoarte anuale cu planurile de diminuare a risipei alimentare, alături de acţiunile întreprinse şi rezultatele obţinute de companie; aceste rapoarte vor trebui încărcate în platforma naţională pentru prevenirea şi reducerea risipei alimentare (momentan inexistentă) și, de asemenea, vor trebui încărcate pe site-urile proprii ale companiilor.