În primul rând, autoritățile spun că au lucrat la dezvoltarea unor noi indicatori de risc ce țin de domeniul TVA-ului și au dat și două exemple în acest sens. Mai precis, este vorba despre:
- neînregistrarea în scopuri de TVA la depășirea plafonului ce impune această obligație (300.000 lei);
- diferențele semnificative cu datele din sistemul e-Factura și datele despre vânzări obținute prin intermediul caselor de marcat cu jurnal electronic.
„Proiectul e-Factura, demarat de către Guvern, este o parte componentă a programului de digitalizare a Agenției și urmărește implementarea unui sistem unitar, la nivel național, de emitere a facturilor pe trei paliere (B2G, B2B și B2C), astfel încât fenomenele care au ca efect evaziunea fiscală să fie diminuate. În cadrul proiectului, o parte semnificativă o constituie utilizarea datelor colectate în vederea optimizării activităților de administrare a contribuabililor la nivelul ANAF, prin dezvoltarea unui modul de Data Analytics care să detecteze anomaliile. De asemenea, în cadrul aceluiași proiect au fost dezvoltați un număr de zece indicatori specifici, care au la bază datele din sistemul e-Factura, în corelație cu datele din alte declarații fiscale și aplicația privind aparatele de marcat electronice”, scrie în raport.
În al doilea rând, ANAF spune că a testat și anumiți indicatori de risc care deja existau. De exemplu, în cazul indicatorului privind contribuabilii aflați în stare de insolvabilitate care nu dețin bunuri, dar care desfășoară activități economice și realizează o cifră de afaceri peste un anumit prag de semnificație, au fost identificați peste 300 de contribuabili cu probleme.
Alt exemplu are legătură cu analiza coerenței datelor din declarațiile depuse de contribuabili prin folosirea indicatorului de risc privind diferențele între impozitul pe profit declarat în situațiile financiare anuale și cel declarat în declarația privind impozitul pe profit. În acest caz, au fost găsite nereguli la peste 400 de contribuabili.
Conform planurilor autorităților, ideea este ca din 2026 să se treacă la un sistem de clasificare automată a contribuabililor în funcție de riscul fiscal. Iar registrul riscurilor fiscale va avea un „rol” central în acest sens.
Comentarii articol (0)