Într-un răspuns formulat de CNCD, prin care a dat curs solicitării ministerului Educației de a se pronunța cu privire la o ordonanță de urgență de modificare și completare a legilor învățământului, Consiliul a opinat că tratarea diferită a elevilor de la stat și a celor de la particular este discriminatorie.
Într-una dintre propunerile OUG prin care Guvernul dorește să amendeze legile educației se prevede că ”elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiază de burse”.
Important de notat, prevederea criticată de Consiliu este prezentă, exact în această formulare și în varianta Legii 198/2023 a învățământului preuniversitar aflată în vigoare în momentul de față.
Prevederea descrisă creează, din punctul de vedere al CNCD, o discrepanță între elevii din învățământul preuniversitar obligatoriu de stat și cei din învățământul preuniversitar obligatoriu particular sau confesional, fără a exista o justificare relevantă pentru această diferențiere.
Aceasta ar putea fi considerată, se arată în răspunsul trimis ministerului, o încălcare a principiului constituțional al egalității și nediscriminării, precum și a dreptului constituțional la învățătură în condiții egale.
Prin urmare, orice discriminare între elevi, în funcție de statutul școlii la care învață, ar putea fi considerată o încălcare a acestui principiu.
De asemenea, dreptul la educație în condiții egale, garantat de Constituția României, prevede că statul trebuie să asigure accesul liber la învățătură în toate formele și gradele de învățământ. Ca atare, un tratament diferențiat între elevi în funcție de tipul de școală la care sunt înscriși ar putea fi considerat neconstituțional.
Mai precis, se arată că această diferențiere nu este justificată obiectiv și rezonabil, deoarece nu există o distincție relevantă între aceste categorii de elevi.
În plus, Consiliul a arătat ca limitarea dreptului de a obține burse școlare numai la elevii care învață în instituții de stat încalcă inclusiv jurisprudența Curții Constituționale, care a dat o serie de decizii în care arată că principiul egalităţii în fața legii se încalcă atunci când se tratează diferit două persoane între care nu există nicio distincție relevantă sau atunci când se tratează identic două persoane sau situaţii, care în fapt sunt pe poziţii diferite, arătând că, în acest caz, principiul egalităţii nu exclude, ci presupune soluții diferite pentru situații diferite.
În acest context trebuie menționat faptul că un alt proiect de lege, de această dată aflat în dezbatere parlamentară, ar putea să modifice legea învățământului preuniversitar, în sensul că și elevii care urmează gratuit cursurile școlilor private, nu doar cei de la stat, vor primi burse de ajutor social.
În cadrul unui proiect de ordonanță al Ministerului Educației, menit să modifice aceleași legi ale învățământului, diferit de cel meționat, se propune ca elevii să beneficieze de un nou tip de bursă, cea de reziliență, ca procesul educațional să fie monitorizat cu ajutorul unor mijloace audio-video, iar vârsta de pensionare pentru personalul didactic auxiliar din universități să fie 65 de ani.
Asumarea punctului de vedere al CNCD, conform căruia limitarea accesului la burse doar pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat reprezintă o formă de discriminare directă și încalcă principiile constituționale și drepturile fundamentale ale elevilor, ar putea face în viitor ca aceste stimulente acordate în prezent numai elevilor de la stat să devină accesibile și copiilor înscriși în învățământul privat sau în cel confesional.
Comentarii articol (0)